Medarbetarstrategier - hur medarbetarna handlar i ett medarbetarskap
Abstract
Nya organisationsideal och samhällsförändringar har gjort att personalarbetets
inriktning och arbetsinnehåll förändrats mycket. Utvecklingen har gått från en roll där linjechefer och arbetsledare endast ansvarade för operativ drift och personalledning med
begränsat personalansvar, till en roll med ombytta förhållanden (Tengblad 2003). Detta
decentraliserade personalansvar tog sin form i början av 1990-talet och har fortsatt att
utvecklas genom att ge medarbetarna större makt och kontroll över sin egen
arbetsorganisation. Spektrat har därmed breddats och fokus har hamnat på hur
medarbetarna agerar för att nå målen som det nya ansvaret innebär. Eftersom
medarbetarskapet har stor betydelse för den enskilde medarbetarens arbetssituation,
tycker vi det är intressant att studera vilka strategier medarbetaren använder i
medarbetarskapet för att hantera de krav som medarbetarskapet innebär. Syftet med
uppsatsen att sätta ord på de strategier som medarbetare inom tjänstemannayrket har
utvecklat för att möta krav på utveckling, samverkan, kamratskap och lojalitet i det
moderna arbetslivet. För att få fram vilka strategier som kan finnas i organisationer idag
har vi valt att undersöka två olika organisationer, en statlig och en privat, då vi tror att
organisationerna ger medarbetarna olika förutsättningar för att utöva sitt
medarbetarskap. Då svaret inte går att finna i befintlig medarbetarskapslitteratur
framträder i ovanstående resonemang en central fråga: Vilka strategier använder
medarbetarna i medarbetarskapet? Vidare har bristen på forskning inom området för
medarbetarstrategier gjort att vi vänt oss till den traditionella strategilitteraturen för att
finna underlag för vår studie. Vilka strategier som medarbetaren skapar beror på vad
medarbetaren medvetet eller omedvetet uppfattar att omgivningen kräver, tillåter eller
ger förutsättningar för (Säljö 2000). Utifrån detta resonemang använder vi oss även av
kognitiva teorier för att förklara medarbetarnas handlingar, eftersom det är
medarbetarnas upplevda verklighet och yttre omständigheter som ligger till grund för
strategierna. För att förstå helheten i medarbetarens strategiformuleringsprocess
använde vi oss av djupintervjuer, vilka även gav oss möjlighet att skapa förståelse
utifrån medarbetarnas situation. Empirin visar på att inom varje element som
medarbetarskapet innebär, det vill säga inom utveckling, samarbete, gemenskap och
lojalitet, återfinns olika strategier som medarbetarna formulerat för att hantera
medarbetarskapet. Vid en analys av dessa strategier framkommer att medarbetarna
använder sig av tre olika typer som har formulerats utifrån medarbetarnas
verklighetsuppfattning. Vi har här använt de breda strategiteorierna för att skapa en
struktur i medarbetarnas strategier. Förutom att vi i analysen har satt ord på
medarbetarnas strategier, har vi fått fram fyra konstlade personligheter som var och en
representerar medarbetarnas upplevda verklighet. För att förtydliga vår analys har vi
använt oss av en egenkonstruerad bergmodell. I våra slutsatser har vi kommit fram till
att medarbetarna använder planerad strategi för att få kontroll över arbetssituationen, en
logisk strategi när det finns ett behov av influenser utifrån och en framväxande strategi
används av medarbetare som upplever stor trygghet. Dessa medarbetarstrategier
minskar när medarbetarna upplever att deras kognitiva behov inte är tillfredsställda.
Collections
View/ Open
Date
2004Author
Cimbritz, Carina
Simonsson, Carolina
Keywords
medarbetarskap
arbetsorganisation
strategier
tjänstemän
Language
sv