Kandidatuppsatser (Department of Sociology / Sociologiska institutionen )
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/4748
Browse
Browsing Kandidatuppsatser (Department of Sociology / Sociologiska institutionen ) by Author "Bertilsson, Jonas"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Funktionsnedsättning och identitet – funktionsnedsatta elevers identitetsutveckling i kontakten med habiliteringsprofessioner(2012-06-29) Bertilsson, Jonas; Göteborg University/Department of SociologySyftet är att belysa hur funktionsnedsatta gymnasieelevers identitetsutveckling påverkas av kontakten med habiliterings- professioner. På vilket sätt bidrar funktionsnedsättning och mötet med habiliteringsprofessioner till unga människors identi- tetsutveckling och vilka svårigheter och möjligheter finns det i det- ta? Kvalitativ studie med intervjuer. Eleverna möter både svårigheter och möjligheter i sin identitetsutveckling i relation till habiliteringsprofessionerna. Svårigheterna kommer av kulturella och strukturella omständigheter i organiseringen av habiliteringsprofessioner- nas arbete som kan påverka elevernas deltagande och initiativförmåga nega- tivt. Elevernas självbild kan också påverkas av att införlivas i ett system av habilitering där den oavsiktliga konsekvensen blir att eleverna definieras som speciella och inte som andra. Integriteten kan bli lidande då många vet myck- et om eleverna och de kan uppleva sig belysta på ett sätt som andra elever inte är. Möjligheterna är att kunna utmanas av habiliteringsprofessionerna i synen på vad eleverna klarar av. Eleverna uttrycker att de lärt sig mycket om sig själva, både om sin kropp och vad man klarar praktiskt. Det sociala i mötet med andra elever och professionerna hjälper också till att utveckla. Allt tillsammans kan utveckla ett engagemang för det man upplever som viktigt i livet.