Kandidatuppsatser / HDK-Valand (2020-)
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/62835
Browse
Browsing Kandidatuppsatser / HDK-Valand (2020-) by Author "Andersdotter, Sofia"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Skruva upp hållbarheten!(2025) Andersdotter, Sofia; Troëng, Fredrika; University of Gothenburg/HDK-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designSkolan har ett betydelsefullt uppdrag att fostra demokratiska samhällsmedborgare. I detta uppdrag ingår det att elever får kunskaper om hur hållbar utveckling kan främjas för nuvarande och kommande generationer (Lgr22, 2022). Syftet med forskningsöversikten är att analysera hur tidigare forskning belyser, diskuterar och problematiserar begreppen hållbar utveckling och återbruk inom slöjdämnet. De frågeställningar som har undersökts handlar om hur hållbar utveckling beskrivs inom slöjdämnet samt på vilket sätt återbruk integreras i slöjdundervisning. Forskningsöversikten har sammanställts av vetenskapliga artiklar och avhandlingar som systematiskt bearbetats och sammanställts till ett resultat. Resultatet visar att undervisning gällande hållbar utveckling är en komplex fråga som inte är helt lätt att reda ut för undervisande lärare. Hur lärare väljer att arbeta med hållbar utveckling ser olika ut. Ett vanligt tema att arbeta med är återbruk. Undervisning i återbruk kan variera beroende på perspektiv och vilket pedagogiskt syfte undervisningen har. Materialval har visat sig vara en avgörande faktor för att främja hållbarhet inom slöjdundervisning då material kan vara till exempel ekologiska eller närproducerade. Slutligen diskuteras olika aspekter av hållbar utveckling och återbruk i slöjdundervisningen.