Kandidatuppsatser / HDK-Valand (2020-)
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/62835
Browse
Browsing Kandidatuppsatser / HDK-Valand (2020-) by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 28
- Results Per Page
- Sort Options
Item Genom webbkameran Distansundervisning och formativ återkoppling i skapande processer(202-06-03) Haugen, Kajsa; University of Gothenburg/HDK-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designIn the late spring of 2020, the practice of teaching upper secondary school was confined to distance learning and online environments due to the rapid spread of COVID-19. This meant teaching and assessing students through video conference tools as well as digital platforms. As a future arts teacher, I was interested in investigating the possibilities and limitations with teaching art courses online. The study consists of eight interviews with art teachers currently working with teaching upper secondary classes in online environments. The aim of the study has been to find teachers’ views on possibilities and limitations in giving formative assessment in online environments on students’ artistic processes. I have used Grounded Theory to find themes in teacher experiences and strategies of utilizing conference tools and online environments to gain insights and provide formative assessment of students’ artistic processes. The main findings indicate that formative assessment is possible to practice in online environments. Several of the informants have found individual feedback to be more focused and in depth in one-on-one video conferences. Process portfolios have successfully been used to make artistic and learning processes visible. However, frequent student to student interactions, spontaneous peer assessment and possibilities to overview the digital classroom, were lacking in the online environments. Moreover, teachers report that the timing of feedback is not well integrated in the students’ workflow but is often given after the lesson. In general, teachers report an increase in written feedback, but some teachers hesitate to use this because they cannot get a sense of how the students receive it. Because there has been little to no time to plan for the changed circumstances of teaching, there is much room for improvement in the structuring of distance learning, if it were to continue or expand in use.Item Live & Learn From Space - de framtida hemmen(2021-06-22) Claesson, Martina; University of Gothenburg/HDK-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design"Live & learn from space" handlar om framtida bosättningar på Mars år 2035, där projektet utgår från den framtida kolonisten som bestämmer sig för att lämna jorden och bosätta sig på den röda planeten. Genom flera år av förberedelser närmar det sig avgång och Marsresan börjar bli verklighet. Projektet består av ett tydligt scenario som indikerar på ett tänkbart händelseförlopp om hur och när detta skulle gå till. Med utgångspunkt på de fysiska och psykologiska faktorerna och dess påverkan som sker vid miljöombytet, har arbete förhållit sig till vilka begränsningar mänskligheten kommer ställas inför. Projektet centreras kring en form av ett tänkbart boende och hur det kommer kunna se ut med fokus på det personliga utrymmet, som enbart kommer vara 8-13 m2 stort till ytan. Med lokala resurser och lokal tillverkning kom iden om att skapa en produktfamilj som skulle vara platsanpassad och tillägnad till astronauten som valde att flytta till Mars. Produktfamiljen består av en byrå och en stol som kommer kunna 3D-printas på Mars med lokala material och tillföra trygghet, flexibilitet samt förvaringsmöjligheter. Projektet består av digitalt arbete i kombination med 2D-skissarbete, där en rumsmodell har skapats tidigt i projektet för att kunna förhålla sig efter ett ramverk som slutligen resulterar i miljövisualiseringar där möblerna fyller sin funktion. Projektet är i samarbete med The Wood Region, BLB lndustries och Reformlab som bidragit med kunskap inom 3D-printning samt support inom tillverkning, som ledde till en fullskalig prototyp av desginen.Item Släpp formen fri – Bokstavsklubben(2022) Widell, Nora; University of Gothenburg/HDK-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designThis project has gone by the name “Release the form” and later on got the subheading “The Letter Club”. The purpose of the project has been to explore various playful methods that generate letter-forms and make this available for other future graphic designers. The personal aim in this project has been to approach typography in an enjoyable way. The methods have been explored by inviting other people in to the process by designing different workshops, both with children and other design-students at HDK-Valand. The project resulted in a concept called “Bokstavsklubben”, a club for students at HDK-Valand that are interested in exploring typography with others. In this concept a club-kit has been designed with a clubmagazine and letter-stencils, intended to be available in the school-library at HDK-Valand. The intention of the club-magazine is to inspire the making of letterforms and giving examples of how you can use the stencils, both by yourself and within the club. The concept of the club should be seen as a beginning of a structure to be continued with and the magazine as a stepping stone, a future school paper that could be run by and with other graphic interested students at HDK-Valand.Item Feelings transformed(2022) Edström, Daria; University of Gothenburg/HDK-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designItem Look! Ett fanzine om queer historia(2022) Löfberg, Anna; University of Gothenburg/HDK-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designLOOK! Ett fanzine om queer historia (LOOK! A fanzine about queer history) is a project aiming to shed light on the often forgotten queer parts of world history through the medium of an illustrated fanzine. Aimed at young people, the fanzine discusses a number of queer concepts and persons who have existed throughout history, in order to show how queerness have been a part of humanity for as long as humanity have existed. The project documents the creation of the fanzine through research methods, illustration-making and by exploring how different design choices are motivated on both contemporary and historical bases. The medium of fanzine is scrutinised and reflected upon, pitting modern mainstream design against its underground origins to see how and if they can coexist. Finally, the finished fanzine is discussed and the process is reflected upon, as well as possible ways to continue the project in the futureItem Att vara en klok problemlösare(2022) Björkqvist, Terese; Nordström, Helena; University of Gothenburg/HDK-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designSyftet med denna forskningsöversikt är att sammanställa vad tidigare forskning säger om vad som utvecklar elevers problemlösningsförmågor. Vilka generella och matematiska kunskaper behöver elever lära sig för att kunna utveckla problemlösningsförmågor? Hur kan lärare arbeta och agera för att utveckla elevers problemlösningsförmågor, både generellt och inom matematiken? Elevers möjligheter att utveckla problemlösningsförmågor inom slöjdämnet kommer att återkopplas i diskussionen eftersom problemlösning finns med i slöjdens kursplan men det saknas relevant forskning inom området. Forskning som inkluderats i denna forskningsöversikt behandlar i första hand undervisning i grundskolan. Studier som utförs på gymnasial nivå och även eftergymnasial nivå har också inkluderats, dock i mindre utsträckning, för att få en bredare bild på vad forskning säger inom området problemlösning. I ”Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet” (Lgr11, 2019) är problem- lösning en förmåga som ska läras ut i skolan. Lambert (2019) anser att genom utvecklade problemlösningsförmågor kan elever möta och lösa problem som de ställs inför i skolan, i det vardagliga livet och även i framtiden. På så vis kommer de att mötas av framgång i livet oavsett framtida yrkesval (Lambert, 2019). I resultatavsnittet presenteras sju olika områden som tidigare forskning kommit fram till främjar elevers möjligheter till att utveckla problemlösningsförmågor. Forskningen visar att problemlösningsförmågor hos elever kan utvecklas genom: ett tillåtande klassrumsklimat, problemlösningsuppgiftens uppbyggnad, lärandet av olika strategier, lärarens förhållningssätt gentemot elever, ledande frågor från läraren, elevers tidigare erfarenheter och bildandet av nya erfarenheter samt reflektion. Diskussionsdelen kopplar samman de sju områden och diskuteras generellt i förhållandena till ämnena matematik och slöjd. Diskussionsdelen är uppdelade i avsnitten före, under och efter som representerar var tidigare forskning är applicerbart i förhållande till problemlösnings- situationen.Item Att nära en bilderbok(2022) Graas, Hanna; University of Gothenburg/HDK-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designAdults read less and less for their children and this project wants to advocate reading, as part of children's language development and for building relationships between children and adults. The intention of the project is to tell a story to children and their adults through pictures and words. It is also to investigate what an exploratory approach can look like in a picture book process and whether it can make the result more genuine. During the process, imagery and dramaturgy have slowly taken shape. Choices of technique, themes and aesthetics are discussed and tested. The result is a story about dreaming of your own room, where the characters are children in the form of skeletons. The story also shows a sibling relationship, and how important it is to sometimes just have your own space.Item Din och min plats(2022) Quach, Pia; University of Gothenburg/HDK-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designThe project is focusing on how design can prevent cultural identity crises in relation to language. Language is one of many factors that shape one's identity. If, for example, you are multilingual, you constantly create and recreate your identities through your language choices. In today's multicultural society, it is a great challenge to maintain one's mother tongue due to lack of educational resources. The process has consisted of workshops with bilinguals and multilinguals about the subject, and it has been shown that they often feel that they need to justify their ethnicity through their language skills. This in turn can create cultural identity crises because some have knowledge of speaking in their mother tongue but not reading or writing. The project explores how an artistic approach to your mother tongue can build an individual relationship to the language. The idea of the artistic approach and the individual relationship is to increase self-affirmation about their cultural heritage and decrease the need of affirmation from other people. The project has focused on building an artistic approach to the Chinese language, where the results have taken shape in artistic interpretations of Chinese characters in three-dimensional shapes.Item Läraren, den avgörande faktorn!(2022) Åsén, Lovisa; University of Gothenburg/HDK-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designSyftet med denna forskningsöversikt är att undersöka vad forskning säger är ett bra ledarskap för studiero och vad forskning säger om slöjdlärares arbetssätt och inställning till ämnet slöjd. Målet är att undersöka och föra en diskussion kring hur lärarnas olika förhållningsätt till eleverna och undervisningen påverkar elevernas lärande och sociala miljö i slöjden på olika sätt. Det vill säga, att se hur slöjdlärare bedriver ledarskap för studiero i slöjden och hur deras ledarskap påverkar eleverna. Resultatet visar att lärarens ledarskap i klassrummet är en komplex uppgift och att en mängd faktorer påverkar studiero. Relationen mellan lärare och elever har stor betydelse, liksom struktur, regler, rutiner och hur läraren planerar undervisningen. Läraren behöver, förutom ämneskunskaper och didaktisk förmåga, ha en bred palett av arbetssätt och även ha en känsla för vad som passar olika elever och elevgrupper. En god lärandemiljö, präglad av studiero, gynnar elevernas lärande och studieresultat. Slöjdforskningen visar att olika slöjdlärare agerar på olika sätt gentemot eleverna och deras slöjdarbete. Det framkommer att lärarnas bakgrund, utbildning och inställning kan påverka deras syn på ämnet. Resultatet visar att slöjdlärare kan delas in i olika ”idealtyper” och vilket lärande som sker beror på vilket förhållningssätt gentemot undervisningen som respektive lärare har. Resultatet visar också att få slöjdlärare har någon tydlig lektionsstruktur men eleverna trivs överlag och det finns förutsättningar för goda relationer mellan lärare och elever. De faktorer som presenteras i resultatet gällande förutsättningar i slöjdsalen, relationella aspekter i slöjden och slöjdlärarnas olika idealtyper diskuteras i förhållande till ledarskap och studiero. Diskussionen hävdar att slöjdlärare behöver vara flexibla i såväl arbetssätt som förhållningssätt och växla mellan olika sätt att hjälpa, instruera, diskutera och att omväxlande fokusera på produkt och process. Trots att eleverna trivs med slöjdundervisningen är det viktigt att en slöjdlärare genom sitt ledarskap säkerställer att alla elever ges goda och likvärdiga förutsättningar att lära och att trivas i slöjden.Item Slöjd – vägen till kunskap En forskningsöversikt över lärandet i skolslöjden(2022-05-03) Karlsson, Daniel; Segelod, Marcus; University of Gothenburg/HDK-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designDenna forskningsöversikt har som syfte att undersöka lärandet i skolslöjden. Vår metod har varit att studera tidigare forskning där vi utifrån våra frågeställningar: ”På vilka sätt sker lärandet i skolslöjden?” och ”Hur kan processen från lärande till kunskap i skolslöjden förklaras?” söker svar på tidigare forsknings beskrivning av lärandet i slöjdämnet. Den forskning som har sammanställts grundar sig på ett sociokulturellt perspektiv på lärande och kunskap i vilket människor lär och skapar kunskap genom att delta i en social gemenskap och med hjälp av medierande redskap skapar sig en förståelse. Forskningsöversiktens resultat påvisar att lärandet sker via ett flertal medierande redskap. Eleverna lär genom fysiska redskap, kroppsliga funktioner och interaktion med sin omvärld, men också genom en hos eleven inre process vilket alltsammans till sist utmynnar i kunskap. En del av denna kunskap är inte alltid synlig och kan benämnas som en tyst kunskap, vilken kan vara svår att beskriva språkligt. Trots de goda förutsättningarna för lärande som vi via arbetet med denna forskningsöversikt uppfattat att slöjdämnet har, ser vi flera områden som skulle kunna utvecklas. Modernisering, ämnesöverskridande samarbeten, förändrade lektionsupplägg och tydligare kommunikation kring elevernas lärande är möjliga metoder vi resonerar över i vår resultatdiskussion.Item Auktoritet inom skolans värld En forskningsöversikt om auktoritetsförhållandet mellan lärare och elev(2022-05-03) Eberius, Anton; Ricklund, Malin; University of Gothenburg/HDK-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designHur en lärare ska agera och verka inom ett klassrum har de flesta en åsikt om, ofta grundas åsikterna utifrån den egna skolgången. Synen på hur den svenska skolan ska vara utformad och vilken auktoritet en lärare ska ha berör allmänheten. Synen på auktoritet inom skolan har inte varit konstant utan har förändrats i takt med samhällets utveckling. Syftet med denna forskningsöversikt är att undersöka vad tidigare forskning säger om lärares auktoritet inom skolan samt hur lärares auktoritet påverkar och uppfattas av elever. Forskningsöversikten utgår ifrån följande frågeställningar: Vad säger tidigare forskning om auktoritet utifrån ett lärarperspektiv? Vad säger tidigare forskning om auktoritet utifrån ett elevperspektiv? Forskningsöversiktens resultat visar dels att lärarens auktoritet påverkas om läraren besitter eller saknar vissa egenskaper, dels att elever ställer krav som behöver tillgodoses av läraren för att eleverna ska legitimera läraren som auktoritet. Vidare visas att läraren som individ har stora möjligheter att påverka dess individuella auktoritet samtidigt som den visar att auktoritetsförhållandet utgår ifrån den rådande samhällsordningen. Avslutningsvis diskuteras den individuella möjligheten till skapandet av auktoritet samt auktoritetsförhållandet mellan lärare och elev där vi som studerar till lärare får ta del av de båda sidorna.Item SUFFERCITY - En tecknad serie(2022-06-03) Axelsson, Emely; University of Gothenburg/HDK-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designThe project Suffercity is a fictional comic inspired by the subject of suffering and what it can mean for individuals with different backgrounds. Both humans and animals are included in this conversation. The comic is meant to be entertainment but also have potential in creating conversations about the subjects being told. Such as suicidal thoughts related to mental illness, the right to your own body and fear of death. The process began with an investigation into what suffering means and how the word is used in a human perspective compared to an animal one. Then a world-building began around the fictional city of Suffercity with inspiration from my hometown Lidköping. Simultaneously I worked with character design, story-writing, research in materials and tools and sketching of panel sequences. The result is a short comic about the main character Joy and her experience entering the unknown town Suffercity, with a corrupt government and brainwashed residents. These with the belief that one day long, long ago the devil cursed the city and released his demons to haunt the residents minds. To the extent that people, one after the other, joins the devil in the afterlife. To prevent this, the community created a ”happy pill” that makes the demons in their heads fall asleep and hence prevents the residents from committing mass suicide. In the city, Joy encounters a criminal gang consisting of some farm animals, also these in the belief of demons in their heads. Due to their social status, they don’t have access to the pills and therefore must steal in order to survive. The last thing they want is for their demons to wake upItem ”Jag kan inte säga att jag lärde mig något nytt… ” En fenomenologisk intervjustudie om distansundervisning i Bildämnet på gymnasienivå(2022-06-03) Jasson, Sara; University of Gothenburg/HDK-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designEarlier research show that students during the Covid-19 pandemic were greatly affected by the subsequent implementation of distance education in upper-secondary school throughout Sweden. This study aims to explore students’ experiences of distance education, specifically related to the subject of Visual Art. Six students from two different upper-secondary schools in Sweden with a Visual Arts-program were interviewed. The aim of this qualitative study is to answer the following questions: How do upper-secondary students experience that their motivation was affected by distance education in the Visual Art subject? How do upper-secondary students experience that their ability to learn practical techniques and gain knowledge of materials in the art subject was affected by the distance education? How do upper-secondary students enrolled at a Visal Art-program experience distance education generally? The study uses the phenomenological empirical phenomenological psychological method (the EPP-method, as described by Aspers, 2009) and relates its result to the sociocultural perspective theory of learning and Motivation (as described by Gärdenfors, 2010, and Richard & Deci, 2020). The results indicate that distance education in the Visual Art-subject hindered learning of practical techniques, which partly seems to be a result of delayed feedback and communication. Students also experienced isolation and a lack of social interaction with their peers, which greatly affected both the ability to learn new techniques and the motivation to the Fine Art-subject itself. Students’ reports of positive aspects of distance education mainly include autonomy regarding their own time and schedule.Item Sociala medier i bildundervisning(2023) Persson, Edina; Huss, Rebecca; University of Gothenburg/HDK-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designDiscussions about social media have become a huge presence in today’s society. From discussions at home, the schools and all the way to the news and the governments. Do social media really have a negative effect on today’s youths’ mental health or is this purely speculation? And if so, how can we combat this as teachers? We have, because of this, decided to take the opportunity to further research this subject and therefor focused just on the subjects regarding students view of themselves, their mental health and how that is impacted by the portrayal of ideal bodies on social media. We have also researched what studies say about the importance of critical thinking regarding visual communication or image communication. These areas have formulated questions that have been our basis for this work. What does previous research say about how young people’s self image is affected by how ideal bodies are portrayed in social media? What does previous research say about how knowledge in visual communication is important for young people's critical thinking in relation to social media? Through this study we’ve used scientific research studies regarding these subjects to reach a conclusion. The result of our review has shown that social medias portrayal of ideals bodies does in fact impact students self-image negatively and is part of the reason for youths rapidly declining mental health. It also shows that more knowledge in image communication can give students a better understanding of the negative impact images can have and give them the means to combat these hurtful stereotypes.Item Non-dualism, natural science and what contemporary artistic practices have to say about it(2023) Lystbæk Jørgensen, Jonathan; University of Gothenburg/HDK-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designIn this essay I intend to investigate what role contemporary art plays in the exploration of fundamental aspects of reality - and the importance of it. My premise for this text is that dealing with the fundamental aspects of reality has value - the way life is felt and how the world is perceived can be highly dependent on the fundamental understanding of reality. Throughout the essay when I use the term science, I mean the tradition of natural science. I will ask the reader for patience. Before I can get to the role contemporary art might play, I have to go through philosophical and scientific material that creates ground for further reflection. I have chosen to go into a rather detailed philosophical investigation, because philosophy and questions around the nature of reality directly inform my practice. The analytical tradition of philosophy is relevant for me in the way it most often is connected to science and empiricism. This also reflects that my practice touches upon scientific phenomena such as quantum physics as well as questioning the role of science in society. I will use Bemardo Kastrup as a main reference along the text. Kastrup is a Dutch contemporary scientist and philosopher who argues that the world view of physicalism is dictating the Western society to a high degree, hut that physicalism doesn't really hold water either in a philosophical or a scientific context. He is himself arguing for what he calls analytical idealism which is closely related to non-dualism. We will come back to this later. Physicalism is the belief that reality only consists of matter and that consciousness merely is a by-product of this matter. Physicalism is often linked to science and rationality, but according to Kastrup, studies of contemporary science seem to contradict physicalism. Kastrup then argues that physicalism is being hung onto within the field of science, without having any substantial scientific empirical evidence to support it. It can be argued that the duality that arises from the belief in matter has consequences in terms of a subject-object relationship being projected onto reality, which ultimately creates unnecessary suffering for the individual.Item Problemlösning(2023) Hasselqvist, Jenny; Österberg, Elin; University of Gothenburg/HDK-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designSlöjdämnet har många ingångar och många områden att forska på, men ingen lång forskningstradition. Trots att slöjd och slöjd i relation till problemlösning är nischade kategorier har vi hittat material som till belåtenhet möter vårt syfte; Syftet med forskningssammanställningen är att kartlägga vad tidigare forskning säger om skolslöjdens möjligheter att främja elevers problemlösningsförmåga, och våra frågeställningar; Vilket är förhållandet mellan problemlösning och grundskolans slöjdundervisning? Hur kan slöjden i grundskolan främja elevers förmåga till problemlösning? Materialet vi arbetat med har främst bestått av vetenskapliga artiklar, med komplement av texter som förklarar begrepp eller på annat sätt stödjer vårt syfte. Vi har valt att undersöka tidigare forskning av slöjdens eventuella påverkan utanför slöjdundervisningen; problemlösning specifikt. Slöjdens arbetsprocesser är komplexa, likaså begreppet problemlösning. Genom artiklarna och avhandlingarna vi studerat har vi kunnat utläsa ett samband mellan slöjdens arbetsprocesser och problemlösningsförmåga. Forskarna inom slöjdämnet har även studerat när i undervisningen eleverna övar på problemlösning. Läroplanen för slöjd i grundskolan söker i första hand utveckla och bedöma kunskaper som hör till processarbete och individuella val och reflektioner, vilket är en del av förmågan att lösa problem. Flera av slöjdforskarna vi undersökt beskriver explicit hur problemlösning är en del av arbetsprocesserna.Item Leken och det lilla jaget - Om ångest och konstens terapeutiska förmågor(2023) Hellsén, Nora; University of Gothenburg/HDK-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designItem Under Pressure(2023) Andersen, Elin; University of Gothenburg/HDK-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designThis project aimed to explore the relationship between tools and design; more specifically a printing press and design. The idea emerged from a longing of being able to work with printmaking, the lack of a workshop with the right tools and a feeling of hopelessness in not knowing where to find the resources. The aim was to design a printing press that could encourage presence in the user, instill calmness and joy in a time-consuming craft where the actual pleasure always seem to lie in the end result. By focusing on the tools used in creative work, would it be possible to shed a new light on these objects which aid us in constructing new things? A process of designing and constructing a tool, offered knowledge about machine processing, materials and the need for precision. It all culminated in a functional printing press. Seemingly ordinary, the machine itself may not express all the layers of creative work and philosophies which nonetheless became the purpose of the project. Thus, it has not only been a way to explore the balance between form and function but also to discuss the concept of tools as something more than just means of creating.Item Avtryck som berör - fotografi som queerpolitiskt verktyg(2023-01) Hult, Lex; University of Gothenburg/HDK-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designItem Ämnesspråk i bildämnet(2023-11) Westh, Caisa; University of Gothenburg/HDK-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designDet övergripande syftet med denna litteraturöversikt är att belysa språkforskning inom utbildningsvetenskap i förhållande till bildämnet. Detta görs med litteraturstudier över samtida forskning relaterat till såväl språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt som till bildämnet och andra praktisk-estetiska ämnen. Idén till min studie fick jag tidigare i min utbildning till bildlärare i mötet med genrepedagogik utifrån cirkelmodellen och i grundkursen i svenska som andraspråk, där olika aspekter av ämnesundervisning för andraspråksinlärare lyfts. Jag fann att samtidigt som de nationella styrdokumenten i samstämmighet med aktuell forskning betonar vikten av att vara förtrogen med sitt ämnes ämnesspråk, saknas det exempel i utbildningen på vad som utmärker ämnesspråket i bildämnet. Då bildämnet har en tradition av att vara ett ämne med betoning på praktiskt arbete och först kring åttiotalet börjar verka och beskrivas som ett kommunikationsämne, lever en ämneskonception kvar hos elever om att bildämnet inte ställer språkliga krav, trots att det sedan Lgr11 har funnits flera språkliga krav i form att utforma egna bildspråkliga budskap, till att tolka, analysera och samtala om bilder – vilket betyder att ämnesspråket simultant uttryckas verbalt och visuellt. Detta väckte min nyfikenhet att söka efter vad som kännetecknar ämnesspråk i praktisk-estetiska ämnen och hur språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt kan tillämpas inom ramen för bildämnet. Resultatet av denna litteraturöversikt visar att arbetet med att urskilja vad som är ämnesspråk i bildämnet är nyligen påbörjat och att kunskapsluckor står redo att fyllas. Flera källor tar upp fördelar med språkinriktad undervisning men betonar vikten av ämneslitteracitet hos lärare för att kunna genomföra undervisning med språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt.