Kandidatuppsatser / HDK-Valand (2020-)
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/62835
Browse
Browsing Kandidatuppsatser / HDK-Valand (2020-) by Title
Now showing 1 - 20 of 28
- Results Per Page
- Sort Options
Item Ämnesspråk i bildämnet(2023-11) Westh, Caisa; University of Gothenburg/HDK-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designDet övergripande syftet med denna litteraturöversikt är att belysa språkforskning inom utbildningsvetenskap i förhållande till bildämnet. Detta görs med litteraturstudier över samtida forskning relaterat till såväl språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt som till bildämnet och andra praktisk-estetiska ämnen. Idén till min studie fick jag tidigare i min utbildning till bildlärare i mötet med genrepedagogik utifrån cirkelmodellen och i grundkursen i svenska som andraspråk, där olika aspekter av ämnesundervisning för andraspråksinlärare lyfts. Jag fann att samtidigt som de nationella styrdokumenten i samstämmighet med aktuell forskning betonar vikten av att vara förtrogen med sitt ämnes ämnesspråk, saknas det exempel i utbildningen på vad som utmärker ämnesspråket i bildämnet. Då bildämnet har en tradition av att vara ett ämne med betoning på praktiskt arbete och först kring åttiotalet börjar verka och beskrivas som ett kommunikationsämne, lever en ämneskonception kvar hos elever om att bildämnet inte ställer språkliga krav, trots att det sedan Lgr11 har funnits flera språkliga krav i form att utforma egna bildspråkliga budskap, till att tolka, analysera och samtala om bilder – vilket betyder att ämnesspråket simultant uttryckas verbalt och visuellt. Detta väckte min nyfikenhet att söka efter vad som kännetecknar ämnesspråk i praktisk-estetiska ämnen och hur språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt kan tillämpas inom ramen för bildämnet. Resultatet av denna litteraturöversikt visar att arbetet med att urskilja vad som är ämnesspråk i bildämnet är nyligen påbörjat och att kunskapsluckor står redo att fyllas. Flera källor tar upp fördelar med språkinriktad undervisning men betonar vikten av ämneslitteracitet hos lärare för att kunna genomföra undervisning med språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt.Item Att forma rum för lärande(2025) Hadipour, Navid; Sjöstrand, Ester; University of Gothenburg/HDK-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designDenna forskningsöversikt har syfte att undersöka den fysiska lärmiljön i slöjdsalen. Metoden som använts har varit att studera och sammanställa tidigare forskning med utgångspunkt i följande frågeställningar: “Hur har den fysiska lärmiljön i skolan påverkats av olika pedagogiska strömningar och politiska beslut?” och “Hur kan lärmiljön i slöjden förstås genom ett sociomateriellt perspektiv?“. Resultatet visar att lärmiljöns utformning skapar möjligheter till olika sorters lärande beroende på slöjdsalens utformning. Resultatet visar också att den fysiska lärmiljön spelar stor roll i elevers lärande. Det visar sig att slöjdsalar ser olika ut från skola till skola och att det inte finns några tydliga riktlinjer om hur en slöjdsal bör utformas. Vi ser brister i forskning om lärmiljön och slöjdsalens utformning då det oftast handlar om trä-och metallslöjdssalar som undersökts, vilket leder till att textilslöjdsalen inte behandlas i samma utsträckning som trä- och metallslöjdssalen i denna forskningsöversikt. Diskussionen lyfter vem det är som har ansvar över den fysiska lärmiljön och vad detta kan innebära i praktiken.Item Att genom förundran synliggöra Folkets Hus Mustadfors entré(2024-10) Fagerström, Anna; University of Gothenburg/HDK-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designThis project aimed to make the entrance to Folkets hus Mustadfors visible through wonder. The Folkets hus Mustadfors (FHM) the people’s house, is a building for the local community of the small-town Dals Långed, before called Mustadfors, in Sweden. In the book Förundranseffekten, authors K. Sandberg and S. Hammarkrantz has concluded the research state on experiencing awe. It suggested that wonder makes people more present and empathetic, fostering a greater sense of connection with the world. This project aimed to create a deeper understanding of what wonder is and further explore how it can be applied in an architectural context, focusing on the FHM entrance. The goal was to make it feel welcoming, as it currently lacks intuitiveness and needs to be marked with torches for visitors to find their way. The design process has been marked by careful deliberations and choices, aiming both to evoke wonder and to show respect for the culturally significant FHM building. The design proposal takes a holistic approach to the entrance situation and consists of two parts that have different functions. The first part would make the building visible, while creating a direction towards and emphasizing the entrance door. The proposal suggests that gilded small facets will be placed on the facade. These facets would reflect light and create a play of light that piques the curiosity of passersby, drawing them closer. Strategically positioned around the entire facade, the facets guide towards the entrance door, increasing in number as they approach it, culminating above the entrance to emphasize it. The second part would guide a visitor into the building and would first be experienced when standing just outside the entrance door. It would consist of a gilded vaulted illuminated surface that’s placed underneath a roof that’s just above the entrance door. The visitor could see through the window in the door that the surface extends inside, creating a warm shining portal into the house. The two parts together creates one holistic design proposal that makes the entrance visible while making a visitor both experiencing awe and feel welcome.Item Att nära en bilderbok(2022) Graas, Hanna; University of Gothenburg/HDK-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designAdults read less and less for their children and this project wants to advocate reading, as part of children's language development and for building relationships between children and adults. The intention of the project is to tell a story to children and their adults through pictures and words. It is also to investigate what an exploratory approach can look like in a picture book process and whether it can make the result more genuine. During the process, imagery and dramaturgy have slowly taken shape. Choices of technique, themes and aesthetics are discussed and tested. The result is a story about dreaming of your own room, where the characters are children in the form of skeletons. The story also shows a sibling relationship, and how important it is to sometimes just have your own space.Item Att slöjda motivation(2024) Emil, Andersen; University of Gothenburg/HDK-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designSkolan som tidigare präglades av auktoritära metoder vilar nu på en värdegrund där jämlikhet är en av grundpelarna. En pedagogisk metod som ersätter de auktoritära metoderna mot att stötta elever mot att ta del av skolans undervisning är att främja elevernas motivation. Denna forskningsöversikt har genom studier av avhandlingar, rapporter, böcker och uppsatser belyst hur elevers motivation tog sig till uttryck och påverkades i slöjdundervisningen. Det visade sig att elevers motivation i slöjdundervisningen var god och att den påverkades av aspekterna relationen mellan lärare mellan elev, meningsfullhet, inflytande och individualisering. Relationen mellan lärare och eleven visade sig spela en stor roll i att främja elevers motivation och det framkom att den var god och av en särdeles personlig karaktär i slöjdundervisningen. Vidare identifierade forskningen att eleverna hittade meningsfullhet inför innehållet i undervisningen genom att skapa föremål de hade en relation till vilket främjade motivationen. Även elevernas möjlighet till inflytande visade sig främja motivationen samtidigt som det framkom att slöjdundervisningen gav goda möjligheter till elevinflytande när det gällde både arbetssätt och produkten som tillverkades. Forskningen pekade samstämmigt på vikten av en individualiserad undervisning men kom fram till att individualiseringen i slöjdundervisningen inträffade i låg grad. Resultaten av forskningsöversikten belyste att den yttre motivationen var frånvarande i slöjdundervisningen, att slöjdundervisningens friare ramar än andra skolämnen gav god möjlighet att främja elevernas motivation och att den personliga relationen mellan lärare och elev hade stor positiv påverkan på elevers motivation.Item Att sy ihop kunskap(2024) Eriksson, Caroline; Hagbard, Johanna; University of Gothenburg/HDK-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designSedan begreppet slöjdprocess först användes i svenskt skolsammanhang på 1960-talet har slöjdämnet genomgått stora förändringar. Före Lgr69 stod den färdiga slöjdprodukten i fokus när elever arbetade i slöjden men i takt med att nya läroplaner trätt i kraft har processen kommit att bli allt viktigare. Forskningsöversikten syftar till att belysa hur elevers lärande påverkas av lärares arbetssätt kring slöjdens arbetsprocesser och den färdiga slöjdprodukten. Resultatet pekar på att slöjdens arbetsprocess är viktig men att produkten inte får glömmas bort. Lärare och elever har olika syn på hur de arbetar med process och produkt i slöjdundervisningen och forskning visar att ändringar i kursplanen för slöjd tar tid att implementera. Trots att processen getts större plats, arbetar lärare och elever fortfarande i stor utsträckning utifrån ett produktfokus. Produkten är en stor drivkraft hos elever när de arbetar i slöjden och genomförandefasen får ofta större plats än övriga tre faser som ingår i slöjdens arbetsprocesser. Att arbetsprocessens fyra faser ges olika mycket utrymme är problematiskt, visar forskning, och påverkar elevers lärande och tillägnande av kunskap. Undersökningar visar att begreppet slöjdens arbetsprocesser behöver tydliggöras. Det är betydelsefullt att se på slöjdverksamheten och arbetsprocessens fyra faser som en helhet. Annars ges elever inte möjlighet att uppnå alla de mål som anges i kurs- och läroplanen.Item Att vara en klok problemlösare(2022) Björkqvist, Terese; Nordström, Helena; University of Gothenburg/HDK-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designSyftet med denna forskningsöversikt är att sammanställa vad tidigare forskning säger om vad som utvecklar elevers problemlösningsförmågor. Vilka generella och matematiska kunskaper behöver elever lära sig för att kunna utveckla problemlösningsförmågor? Hur kan lärare arbeta och agera för att utveckla elevers problemlösningsförmågor, både generellt och inom matematiken? Elevers möjligheter att utveckla problemlösningsförmågor inom slöjdämnet kommer att återkopplas i diskussionen eftersom problemlösning finns med i slöjdens kursplan men det saknas relevant forskning inom området. Forskning som inkluderats i denna forskningsöversikt behandlar i första hand undervisning i grundskolan. Studier som utförs på gymnasial nivå och även eftergymnasial nivå har också inkluderats, dock i mindre utsträckning, för att få en bredare bild på vad forskning säger inom området problemlösning. I ”Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet” (Lgr11, 2019) är problem- lösning en förmåga som ska läras ut i skolan. Lambert (2019) anser att genom utvecklade problemlösningsförmågor kan elever möta och lösa problem som de ställs inför i skolan, i det vardagliga livet och även i framtiden. På så vis kommer de att mötas av framgång i livet oavsett framtida yrkesval (Lambert, 2019). I resultatavsnittet presenteras sju olika områden som tidigare forskning kommit fram till främjar elevers möjligheter till att utveckla problemlösningsförmågor. Forskningen visar att problemlösningsförmågor hos elever kan utvecklas genom: ett tillåtande klassrumsklimat, problemlösningsuppgiftens uppbyggnad, lärandet av olika strategier, lärarens förhållningssätt gentemot elever, ledande frågor från läraren, elevers tidigare erfarenheter och bildandet av nya erfarenheter samt reflektion. Diskussionsdelen kopplar samman de sju områden och diskuteras generellt i förhållandena till ämnena matematik och slöjd. Diskussionsdelen är uppdelade i avsnitten före, under och efter som representerar var tidigare forskning är applicerbart i förhållande till problemlösnings- situationen.Item Auktoritet inom skolans värld En forskningsöversikt om auktoritetsförhållandet mellan lärare och elev(2022-05-03) Eberius, Anton; Ricklund, Malin; University of Gothenburg/HDK-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designHur en lärare ska agera och verka inom ett klassrum har de flesta en åsikt om, ofta grundas åsikterna utifrån den egna skolgången. Synen på hur den svenska skolan ska vara utformad och vilken auktoritet en lärare ska ha berör allmänheten. Synen på auktoritet inom skolan har inte varit konstant utan har förändrats i takt med samhällets utveckling. Syftet med denna forskningsöversikt är att undersöka vad tidigare forskning säger om lärares auktoritet inom skolan samt hur lärares auktoritet påverkar och uppfattas av elever. Forskningsöversikten utgår ifrån följande frågeställningar: Vad säger tidigare forskning om auktoritet utifrån ett lärarperspektiv? Vad säger tidigare forskning om auktoritet utifrån ett elevperspektiv? Forskningsöversiktens resultat visar dels att lärarens auktoritet påverkas om läraren besitter eller saknar vissa egenskaper, dels att elever ställer krav som behöver tillgodoses av läraren för att eleverna ska legitimera läraren som auktoritet. Vidare visas att läraren som individ har stora möjligheter att påverka dess individuella auktoritet samtidigt som den visar att auktoritetsförhållandet utgår ifrån den rådande samhällsordningen. Avslutningsvis diskuteras den individuella möjligheten till skapandet av auktoritet samt auktoritetsförhållandet mellan lärare och elev där vi som studerar till lärare får ta del av de båda sidorna.Item Avtryck som berör - fotografi som queerpolitiskt verktyg(2023-01) Hult, Lex; University of Gothenburg/HDK-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designItem Din och min plats(2022) Quach, Pia; University of Gothenburg/HDK-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designThe project is focusing on how design can prevent cultural identity crises in relation to language. Language is one of many factors that shape one's identity. If, for example, you are multilingual, you constantly create and recreate your identities through your language choices. In today's multicultural society, it is a great challenge to maintain one's mother tongue due to lack of educational resources. The process has consisted of workshops with bilinguals and multilinguals about the subject, and it has been shown that they often feel that they need to justify their ethnicity through their language skills. This in turn can create cultural identity crises because some have knowledge of speaking in their mother tongue but not reading or writing. The project explores how an artistic approach to your mother tongue can build an individual relationship to the language. The idea of the artistic approach and the individual relationship is to increase self-affirmation about their cultural heritage and decrease the need of affirmation from other people. The project has focused on building an artistic approach to the Chinese language, where the results have taken shape in artistic interpretations of Chinese characters in three-dimensional shapes.Item Feelings transformed(2022) Edström, Daria; University of Gothenburg/HDK-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designItem Ett fönster till själen - Från teckning till finnväv(2024) Karlsson, Anna Alex; University of Gothenburg/HDK-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designI september 2023 hade kandidattreorna ett samarbete med Röhsska Museet och utställningen Låt Hundra Blommor Blomma som utgick från Elsa Pärs-Berglunds konstnärskap. Hon arbetade i diverse vävtekniker, bl.a dubbelväv och finnväv. Hennes finn- vävar skiljer sig från andra vävar som jag har sett, där motiven ofta föreställer mer bildsköna landskap. Vävarna är uttrycksfulla och påtagliga, som till exempel hennes verk Tupparna från 1975 (Fig.1). De expressiva, arga linjerna som kommer fram så väl med finnvävstekniken är mer som en propaganda-affisch än en bonad. Jag fascinerades av Pärs-Berlunds känsla för hantverkets möjligheter och hur hon använder tekniken till sin fördel när hon skapar motivet. Det var genom denna utställning som jag fick upp ögonen för finnväven. Finnväv är en variant av dubbelväv där mönstret skapas genom att varparna byter plats i väven. Inför varje inslag plockas mönstret upp med hjälp av två spröt i varpen, därför kan man variera hela vävytan utan att vara bunden till mönsterrapporter. I Bohuslän finns en stor tradition av finnvävning, huvudsakligen från Tjörn, med riklig mönsterflora. Här vävdes den mestadels i ull och lin, i en mörk och en ljus kulör, oftast svart och vitt. Vanliga motiv som anses karakteristiskt Bohuslänska är tex. lejon, leoparder, ryttare och visa och fåvitska jungfrur (brudtärnor). Gamla Bohuslänska täcken vävdes oftast med en mittspegel och en ram runt om. Det finns traditionella finnvävstäcken bevarade från 1700-talet, då tekniken började bli vanligt förekommande i Sverige (Ingrid Arlenborg & Ulla Feltzing).Item Genom webbkameran Distansundervisning och formativ återkoppling i skapande processer(202-06-03) Haugen, Kajsa; University of Gothenburg/HDK-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designIn the late spring of 2020, the practice of teaching upper secondary school was confined to distance learning and online environments due to the rapid spread of COVID-19. This meant teaching and assessing students through video conference tools as well as digital platforms. As a future arts teacher, I was interested in investigating the possibilities and limitations with teaching art courses online. The study consists of eight interviews with art teachers currently working with teaching upper secondary classes in online environments. The aim of the study has been to find teachers’ views on possibilities and limitations in giving formative assessment in online environments on students’ artistic processes. I have used Grounded Theory to find themes in teacher experiences and strategies of utilizing conference tools and online environments to gain insights and provide formative assessment of students’ artistic processes. The main findings indicate that formative assessment is possible to practice in online environments. Several of the informants have found individual feedback to be more focused and in depth in one-on-one video conferences. Process portfolios have successfully been used to make artistic and learning processes visible. However, frequent student to student interactions, spontaneous peer assessment and possibilities to overview the digital classroom, were lacking in the online environments. Moreover, teachers report that the timing of feedback is not well integrated in the students’ workflow but is often given after the lesson. In general, teachers report an increase in written feedback, but some teachers hesitate to use this because they cannot get a sense of how the students receive it. Because there has been little to no time to plan for the changed circumstances of teaching, there is much room for improvement in the structuring of distance learning, if it were to continue or expand in use.Item ”Jag kan inte säga att jag lärde mig något nytt… ” En fenomenologisk intervjustudie om distansundervisning i Bildämnet på gymnasienivå(2022-06-03) Jasson, Sara; University of Gothenburg/HDK-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designEarlier research show that students during the Covid-19 pandemic were greatly affected by the subsequent implementation of distance education in upper-secondary school throughout Sweden. This study aims to explore students’ experiences of distance education, specifically related to the subject of Visual Art. Six students from two different upper-secondary schools in Sweden with a Visual Arts-program were interviewed. The aim of this qualitative study is to answer the following questions: How do upper-secondary students experience that their motivation was affected by distance education in the Visual Art subject? How do upper-secondary students experience that their ability to learn practical techniques and gain knowledge of materials in the art subject was affected by the distance education? How do upper-secondary students enrolled at a Visal Art-program experience distance education generally? The study uses the phenomenological empirical phenomenological psychological method (the EPP-method, as described by Aspers, 2009) and relates its result to the sociocultural perspective theory of learning and Motivation (as described by Gärdenfors, 2010, and Richard & Deci, 2020). The results indicate that distance education in the Visual Art-subject hindered learning of practical techniques, which partly seems to be a result of delayed feedback and communication. Students also experienced isolation and a lack of social interaction with their peers, which greatly affected both the ability to learn new techniques and the motivation to the Fine Art-subject itself. Students’ reports of positive aspects of distance education mainly include autonomy regarding their own time and schedule.Item Läraren, den avgörande faktorn!(2022) Åsén, Lovisa; University of Gothenburg/HDK-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designSyftet med denna forskningsöversikt är att undersöka vad forskning säger är ett bra ledarskap för studiero och vad forskning säger om slöjdlärares arbetssätt och inställning till ämnet slöjd. Målet är att undersöka och föra en diskussion kring hur lärarnas olika förhållningsätt till eleverna och undervisningen påverkar elevernas lärande och sociala miljö i slöjden på olika sätt. Det vill säga, att se hur slöjdlärare bedriver ledarskap för studiero i slöjden och hur deras ledarskap påverkar eleverna. Resultatet visar att lärarens ledarskap i klassrummet är en komplex uppgift och att en mängd faktorer påverkar studiero. Relationen mellan lärare och elever har stor betydelse, liksom struktur, regler, rutiner och hur läraren planerar undervisningen. Läraren behöver, förutom ämneskunskaper och didaktisk förmåga, ha en bred palett av arbetssätt och även ha en känsla för vad som passar olika elever och elevgrupper. En god lärandemiljö, präglad av studiero, gynnar elevernas lärande och studieresultat. Slöjdforskningen visar att olika slöjdlärare agerar på olika sätt gentemot eleverna och deras slöjdarbete. Det framkommer att lärarnas bakgrund, utbildning och inställning kan påverka deras syn på ämnet. Resultatet visar att slöjdlärare kan delas in i olika ”idealtyper” och vilket lärande som sker beror på vilket förhållningssätt gentemot undervisningen som respektive lärare har. Resultatet visar också att få slöjdlärare har någon tydlig lektionsstruktur men eleverna trivs överlag och det finns förutsättningar för goda relationer mellan lärare och elever. De faktorer som presenteras i resultatet gällande förutsättningar i slöjdsalen, relationella aspekter i slöjden och slöjdlärarnas olika idealtyper diskuteras i förhållande till ledarskap och studiero. Diskussionen hävdar att slöjdlärare behöver vara flexibla i såväl arbetssätt som förhållningssätt och växla mellan olika sätt att hjälpa, instruera, diskutera och att omväxlande fokusera på produkt och process. Trots att eleverna trivs med slöjdundervisningen är det viktigt att en slöjdlärare genom sitt ledarskap säkerställer att alla elever ges goda och likvärdiga förutsättningar att lära och att trivas i slöjden.Item Leken och det lilla jaget - Om ångest och konstens terapeutiska förmågor(2023) Hellsén, Nora; University of Gothenburg/HDK-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designItem Live & Learn From Space - de framtida hemmen(2021-06-22) Claesson, Martina; University of Gothenburg/HDK-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design"Live & learn from space" handlar om framtida bosättningar på Mars år 2035, där projektet utgår från den framtida kolonisten som bestämmer sig för att lämna jorden och bosätta sig på den röda planeten. Genom flera år av förberedelser närmar det sig avgång och Marsresan börjar bli verklighet. Projektet består av ett tydligt scenario som indikerar på ett tänkbart händelseförlopp om hur och när detta skulle gå till. Med utgångspunkt på de fysiska och psykologiska faktorerna och dess påverkan som sker vid miljöombytet, har arbete förhållit sig till vilka begränsningar mänskligheten kommer ställas inför. Projektet centreras kring en form av ett tänkbart boende och hur det kommer kunna se ut med fokus på det personliga utrymmet, som enbart kommer vara 8-13 m2 stort till ytan. Med lokala resurser och lokal tillverkning kom iden om att skapa en produktfamilj som skulle vara platsanpassad och tillägnad till astronauten som valde att flytta till Mars. Produktfamiljen består av en byrå och en stol som kommer kunna 3D-printas på Mars med lokala material och tillföra trygghet, flexibilitet samt förvaringsmöjligheter. Projektet består av digitalt arbete i kombination med 2D-skissarbete, där en rumsmodell har skapats tidigt i projektet för att kunna förhålla sig efter ett ramverk som slutligen resulterar i miljövisualiseringar där möblerna fyller sin funktion. Projektet är i samarbete med The Wood Region, BLB lndustries och Reformlab som bidragit med kunskap inom 3D-printning samt support inom tillverkning, som ledde till en fullskalig prototyp av desginen.Item Look! Ett fanzine om queer historia(2022) Löfberg, Anna; University of Gothenburg/HDK-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designLOOK! Ett fanzine om queer historia (LOOK! A fanzine about queer history) is a project aiming to shed light on the often forgotten queer parts of world history through the medium of an illustrated fanzine. Aimed at young people, the fanzine discusses a number of queer concepts and persons who have existed throughout history, in order to show how queerness have been a part of humanity for as long as humanity have existed. The project documents the creation of the fanzine through research methods, illustration-making and by exploring how different design choices are motivated on both contemporary and historical bases. The medium of fanzine is scrutinised and reflected upon, pitting modern mainstream design against its underground origins to see how and if they can coexist. Finally, the finished fanzine is discussed and the process is reflected upon, as well as possible ways to continue the project in the futureItem Nätverk(2024) Lundgren, Josefine; University of Gothenburg/HDK-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designIn the meeting between horsehair and net making, this thesis project examines the interdependence that arises in the relationship between material and technique. The project consists in an exploration of visual tactility, intrinsic properties of a material and fundamental constructions. The method is designed as an experimental system with the possibilities and limitations of net making as a framework. The artistic process is carried out through a continuous exchange of forming and informing, where the expression of the net structures is allowed to depend on the information they receive from the tools, the material variations, and the hand. By sourcing horse hair locally, the material gained possesses great heterogeneity regarding shade, shape and thickness. Through net making the individuality of the horse hair is explored in its raw state, its properties and will, how each individual hair influences the next. The investigation spans several different perspectives that have become intertwined throughout the project. The construction of net structures evolves into material studies that relate to scale, light, and movement, which further transitions into spatial investigations. The project is set in a context both historical and contemporary, bringing questions of what it means to be human todayItem Non-dualism, natural science and what contemporary artistic practices have to say about it(2023) Lystbæk Jørgensen, Jonathan; University of Gothenburg/HDK-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designIn this essay I intend to investigate what role contemporary art plays in the exploration of fundamental aspects of reality - and the importance of it. My premise for this text is that dealing with the fundamental aspects of reality has value - the way life is felt and how the world is perceived can be highly dependent on the fundamental understanding of reality. Throughout the essay when I use the term science, I mean the tradition of natural science. I will ask the reader for patience. Before I can get to the role contemporary art might play, I have to go through philosophical and scientific material that creates ground for further reflection. I have chosen to go into a rather detailed philosophical investigation, because philosophy and questions around the nature of reality directly inform my practice. The analytical tradition of philosophy is relevant for me in the way it most often is connected to science and empiricism. This also reflects that my practice touches upon scientific phenomena such as quantum physics as well as questioning the role of science in society. I will use Bemardo Kastrup as a main reference along the text. Kastrup is a Dutch contemporary scientist and philosopher who argues that the world view of physicalism is dictating the Western society to a high degree, hut that physicalism doesn't really hold water either in a philosophical or a scientific context. He is himself arguing for what he calls analytical idealism which is closely related to non-dualism. We will come back to this later. Physicalism is the belief that reality only consists of matter and that consciousness merely is a by-product of this matter. Physicalism is often linked to science and rationality, but according to Kastrup, studies of contemporary science seem to contradict physicalism. Kastrup then argues that physicalism is being hung onto within the field of science, without having any substantial scientific empirical evidence to support it. It can be argued that the duality that arises from the belief in matter has consequences in terms of a subject-object relationship being projected onto reality, which ultimately creates unnecessary suffering for the individual.