Magisteruppsatser (IPKL)
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/24924
Browse
Browsing Magisteruppsatser (IPKL) by Author "Adler, Louise"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item NÄR BARNS SÅRBARHET MÖTER FÖRÖVARENS MANIPULATION - En strukturerad litteraturöversikt om grooming och sexuella övergrepp i digitala miljöer(2025-09-30) Adler, Louise; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeAbstract Syftet med denna strukturerade litteraturöversikt är att bidra med forskningsbaserad kunskap till samhällsverksamheter som möter barn och unga, genom att sammanställa och analysera hur tidigare forskning beskriver grooming och sexuella övergrepp i digitala miljöer. Fokus ligger på att identifiera riskfaktorer som ökar barns och ungas sårbarhet samt att belysa den relationella dynamik som uppstår mellan barnet och förövaren. Studien baseras på en tematisk analys av tolv vetenskapliga artiklar. Resultaten visar att risken för att barn och unga utsätts för grooming inte kan förklaras av enskilda faktorer, utan uppstår genom ett komplext samspel mellan barns olika sårbarhetsfaktorer. Dessa innefattar individuella egenskaper, psykosociala omständigheter, digitala beteenden, bristande familjestöd, ålder och könsnormer. Sårbarhetsfaktorerna bidrar till att öka risken och samverkar med förövarens manipulerande strategier, vilket gör grooming till en problematisk dynamik Litteraturöversikten understryker vikten av ett rättighetsbaserat och barncentrerat synsätt i det förebyggande och stödjande arbetet. Genom att synliggöra hur grooming uppstår i samspelet mellan barns sårbarhet och vuxnas manipulativa strategier, kan verksamheter som möter barn och unga arbeta mer forskningsbaserat för att stärka barns rätt till skydd, delaktighet och inflytande i digitala miljöer (UNICEF Sverige, 2020).