Magisteruppsatser (IPKL)
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/24924
Browse
Browsing Magisteruppsatser (IPKL) by Author "Andersson, Carolin"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item TWEENIES SOCIALA INTERAKTION ONLINE - en systematisk litteraturöversikt av empiriska studier(2022-10-19) Andersson, Carolin; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeBarn och unga spenderar stor del av sin vakna tid på nätet. Det är där de umgås med vänner och utvecklar betydande delar av sin identitet och sociala kompetens. Det övergripande syftet med denna systematiska litteraturöversikt är att bidra med kunskap om hur 6-12-åringars inbördes interaktion på sociala medier beskrivs i empiriska studier. Samt diskutera hur barns erfarenheter och kunskaper från sociala medier kan tillföra nya dimensioner för undervisning och tas tillvara för att stötta och utveckla elevers digitala kompetens. Resultatet visar på att en rad olika aspekter lyfts och att barn anser att de har god digital kompetens, men trots det relateras detta till ett riskperspektiv och vad barn behöver utveckla i majoriteten av de inkluderade studierna. Övervägande andel av studierna visar på en intention att inta barns perspektiv, och har därigenom fångat in barns uttryck för att de önskar mer och bättre anpassat vuxenstöd. Resultatet indikerar att det är viktigt att ta del av barns erfarenheter och kunskaper för att kunna utveckla utbildningen på området. Det visar också att vuxna bör motverka den hämmande effekt som intaget riskperspektiv innebär genom att istället inta ett rättighetsperspektiv.