Magisteruppsatser (IPKL)
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/24924
Browse
Browsing Magisteruppsatser (IPKL) by Author "Bernardo Hörlin, Thobias"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item TALA MED – INTE OM – UNGA: En strukturerad forskningsöversikt över ungas perspektiv på politiskt deltagande och engagemang(2025-09-30) Bernardo Hörlin, Thobias; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeDenna strukturerade forskningsöversikt syftar till att undersöka hur barn och ungdomar (12–18 år) med strukturellt missgynnade bakgrunder talar om politiskt deltagande och engagemang. Analysen inkluderar även deras uppfattning om möjligheter till politiskt inflytande. Underlaget bygger på en induktiv tematisk analys av elva kvalitativa artiklar publicerade mellan 2011 och 2025. Resultaten visar att politiskt deltagande, engagemang och inflytande präglas av dubbelhet. Disempowerment framträder i form av territoriell stigmatisering, strukturell diskriminering, klass, juridiska begränsningar, känslor av maktlöshet och misstro mot politik och institutioner. Samtidigt främjas empowerment genom känsla av tillhörighet, meningsskapande samt via informella mötesplatser och stöd från vuxna förebilder. Respondenterna uttrycker både vilja och kunskap att påverka – men intersektionella hinder bidrar till systematisk exkludering. Insatser bör riktas mot att motverka strukturella hinder och skapa arenor som stärker ungas agens, delaktighet och politiska inflytande.