Magisteruppsatser (IPKL)
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/24924
Browse
Browsing Magisteruppsatser (IPKL) by Author "Carlsson, Linda"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item FÖRSKOLANS ARBETE MED HÅLLBARHET OCH BARNS INFLYTANDE OCH DELAKTIGHET En strukturerad forskningsöversikt(2024-09-17) Carlsson, Linda; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeArbete med hållbar utveckling och barns delaktighet är något som är centralt i läroplan för förskolan i Sverige och något som FN:s aktuella mål i Agenda 2030 tar upp. Med bakgrund i detta och ämnets aktualitet är syftet med detta arbete att genom en strukturerad forskningsöversikt tar reda på vad forskning de senaste åren säger om hur läroplaner tar upp hållbarhetsarbete och barns delaktighet och vad som framgår av tidigare forskning om hur förskolor runt om i världen arbetar praktiskt med barns delaktighet i hållbarhetsfrågor. Översiktsstudien genomförs som en strukturerad forskningsöversikt med en metodik inspirerad av systematisk forskningsöversikt. En tematisk analys genomfördes och teman och underteman som framkommer redovisas i resultatet. Överlag framkom en bild av forskning i huvudsak från västvärlden där posthumanism var den vanligaste teoretiska inriktningen följt av holistiskt och naturvetenskapligt perspektiv. Ekologisk hållbarhet var den vanligast förekommande dimensionen av hållbarhet med social-kulturell och ekonomisk hållbarhet mindre explicit uttryckt. Att ta vara på barns tankar och idéer och låta dem tänka kritiskt var en stark inriktning i förskolearbetet såväl som att få vara ute i naturen och upptäcka och få ta risker. Även att använda en mångdimensionell pedagogik, många olika sätt att lära sig, såsom sång, drama, skapande, konstruktion framträdde som vanligt. Överlag var resultatet ganska samstämmigt när det gäller vikten av att arbeta med hållbarhet och barns delaktighet även om synen på både barns roll och vad de olika dimensionerna av hållbarhet innebär kunde skilja sig åt en del över världen.