Kandidatuppsatser (IPKL)
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/24923
Browse
Browsing Kandidatuppsatser (IPKL) by Author "Abdi, Dena"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item En kvalitativ studie om användning av estetiska uttrycksformer för barns språkutveckling(2024-10-10) Zavvari, Sharifeh; Erythriadou, Sofia; Abdi, Dena; Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeDenna studie syftar till att bidra till kunskap om hur förskollärares användning av estetiska uttrycksformer främjar barns semitiska språkutveckling. Forskningen utforskar tre centrala frågor relaterade till användningen av estetiska uttrycksformer i förskolans verksamhet. För det första undersökas hur iscensätts estetiska uttrycksformer i förskolans verksamhet. Den andra frågan fokuserar på hur estetiska aktiviteter möjliggör språkutveckling inom en semantisk kontext för barnen. Slutligen undersöks hur estetiska uttrycksformer bidrar till interaktion mellan barn samt mellan barn och pedagoger. Metoden för denna studie innefattar användningen av loggbok och observationer för barn i förskolan. Genom noggranna observationer av åtta olika undervisningstillfällen, där olika estetiska uttrycksformer som bild och form, dans, drama, musik och sång implementerades, har vi strävat efter att få en djupare förståelse för hur dessa uttrycksformer främjar barns semantiska språkutveckling. Resultaten av våra observationer och loggboksanteckningar var samstämmiga med resultat av tidigare forsknings kapitel. De estetiska uttrycksformerna fungerar som verktyg som skapar en varierad och dynamisk lärmiljö för barn. Genom att erbjuda olika sätt att kommunicera och uttrycka sig möjliggör dessa uttrycksformer en rik språklig interaktion. Sammanfattningsvis visar vår forskning att undervisning i estetiska uttrycksformer i förskolan är av central betydelse för barns semantiska språkutveckling. Implementeringen av dessa uttrycksformer främjar en miljö där barn kan utforska och utveckla sitt språk på djupet, vilket har betydelsefulla implikationer för pedagogik och undervisningspraxis i förskoleverksamheten.