Kandidatuppsatser (IPKL)
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/24923
Browse
Browsing Kandidatuppsatser (IPKL) by Author "Agertz Weiss, Sanna"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item “Jag är ansvarig för utbildningen men alla är ansvariga i genomförandet av allt som jag planerat” - En fenomenografisk studie om förskollärares uppfattningar om sitt förtydligade ansvar(2023-10-19) Nordin, Meriam; Larsson, Olivia; Agertz Weiss, Sanna; Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeStudiens syfte är att ta reda på hur förskollärare uppfattar sitt förtydligade ansvar som framhävts sedan läroplan för förskolan reviderades år 2010. Frågeställningar som ligger till grund för studien är följande: 1. Vilka uppfattningar har förskollärare om deras förtydligade ansvar i förskolan? 2. Vilka uppfattningar har förskollärare kring arbetsfördelning efter läroplansförändringen? Denna studie tar utgångspunkt i en kvalitativ metod med en fenomenografisk ansats, genom intervjuer med sex olika förskollärare från olika kommuner. Resultatet visar att förskollärarnas uppfattningar om sitt förtydligade ansvar är för att uppfylla läroplanens mål, att leda verksamheten och att skapa en samspelande atmosfär genom ett bra samarbete. Majoriteten av respondenterna ser sin professionella kompetens och kunskap som viktig och meningsfull i verksamheten för att säkerställa kvaliteten i förskolan och höja sin status. Det förtydligade ansvaret innebär även begränsningar i förskollärarnas arbete med det systematiska kvalitetsarbetet då det nya ansvaret också uppfattas som stressigt och påfrestande. De olika anledningar som träder fram är personalbrist och tidsbrist som förekommer på grund av sjukdomar, vilket gör att förskallararna inte hinner att göra sin planering. En förskollärare uttryckte också saknaden av tid för sin enskilda planering, då trots omorganisationen har förskolläraren inte fått lika mycket planeringstid till skillnad från de andra förskollärarna i denna studie. När det gäller fördelning av ansvar och arbetsuppgifter efter omorganisationen som skedde i de olika förskolorna, framträder det två olika uppfattningar om hur de bör fördelas. En uppfattning är att ansvar borde fördelas utifrån yrkesprofession. Den andra uppfattningen handlar om arbetet som borde fördelas utifrån olika kompetenser bland personal i varje respektive arbetslag.