Kandidatuppsatser (IPKL)
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/24923
Browse
Browsing Kandidatuppsatser (IPKL) by Author "Alasadi, Randa"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Pedagogers arbete med flerspråkiga barns språkutveckling.(2024-12-03) Alasadi, Randa; Andersson, Moa; Rahimi, Azadeh; Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSyftet med den här studien är att undersöka hur pedagoger i förskola och förskoleklass främjar flerspråkiga barns språkutveckling i svenska och modersmålen. Vi har valt att använda en kvalitativ forskningsmetod i form av intervjuer med personal i två förskolor och en skola (i förskoleklass) i Göteborgs kommun. Intervjupersonerna arbetar som förskollärare eller barnskötare. Forskningsfrågor rör hur pedagoger arbetar för att främja språkutvecklingen i svenska och modersmålen hos flerspråkiga barn och vad pedagoger anser är av betydelse för att stimulera flerspråkiga barns språkutveckling. Vi har analyserat resultaten utifrån ett sociokulturellt perspektiv samt kompletterat med begrepp såsom interkulturell utbildning, vardagsnationalism, flerspråkighet, transspråkande, relationellt agentskap och gränsrum. Resultaten visar att arbetet med flerspråkighet i förskolan till stor del handlar om att bidra till en uppmuntrande, tillåtande och inkluderande verksamhet. I arbetet med flerspråkighet i förskoleklassen visade det sig att pressen på att barnens kunskaper i svenska måste ligga på en särskild nivå för att de ska klara av skolgången är starkare. På grund av det lade personalen en större vikt vid att de skulle lära sig majoritetsspråket.