IPD-rapporter
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/22978
Mer information om IPD-rapporter på institutionens webbsida:
IPD-rapporter
Browse
Browsing IPD-rapporter by Subject "Förskola"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Medvetet kvalitetsarbete(Institutionen för pedagogik och didaktik, 2008) Rönnerman, Karin; Göteborgs universitet; University of GothenburgInom ramen för projektet ”Q i förskolan”, som Myndigheten för skolutveckling tillsammans med Lärarförbundet och Göteborgs universitet drev åren 2004-2006 utvecklades en kurs, ”Kvalitetsarbete genom aktionsforskning i förskolan” av, IPD. Kursen gavs för första gången 2004 och har sedan dess getts vid upprepade tillfällen till olika kommuner. I denna studie följdes de tre första kursomgångarna upp. Syftet med att följa upp eventuella effekter efter avslutad kurs var att söka hitta kritiska element som kan vara av avgörande betydelse för kursens inverkan på utveckling och därmed en förhöjande kvalitet i förskolan. De frågor som ställdes rörde i vilken utsträckning aktionsforskning användes, om specifika moment ansetts avgörande för en fortsättning samt hur förskollärarna såg på utveckling av den egna professionen en tid efter genomgången kurs. En webbaserad enkät besvarades av 74 förskollärare våren 2008. Resultaten är deskriptivt redovisade med citat från förskollärarnas svar. Resultaten visade att 80 % av förskollärarna fortsatt att använda aktionsforskning i förskolan. En majoritet av förskollärarna har spridit aktionsforskning genom att de själva handledar grupper av förskollärare. Dessa grupper var organiserade i hela arbetslag eller blandade med representanter från olika arbetslag. När det gällde tid för uppdrag som handledare visade det sig att få förskollärare hade reglerad tid för sitt uppdrag. I resultatet framkom vidare att verktygen och den systematik aktionsforskning innebär är av avgörande betydelse för en fortsättning i praktiken. Förskollärarna hittade former och strategier för att fortsätta arbetet. Det visade sig att förskollärarna fått ökad medvetenhet och styrka och känt sig stärkta i sin Medvetet Kvalitetsarbete roll som professionella samt att detta bidragit till att bedöma kvaliteten av arbetet med barngruppen. Vidare visade resultatet att nätverk i kommunerna i samarbete med forskare kan vara en väg att upprätta en forskningsbaserat förbättringsarbete för hållbar kvalitet. Avslutningsvis anges några punkter för en fortsatt utveckling av kvaliteten i förskolan genom aktionsforskning.Item Yrkesroller i förskolan(Institutionen för pedagogik och didaktik, 2008) Gustafsson, Karin; Mellgren, Elisabeth; Göteborgs universitet; University of Gothenburg