Kandidatuppsatser (IPKL)
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/24923
Browse
Browsing Kandidatuppsatser (IPKL) by Subject "Alliansbildning"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item “Fröken! När ska du gå?!!”(2023-10-19) Jawhar, Ramzi; Uygun, Serdar; Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSyftet med denna undersökning är att analysera lärarsynen på lek och de förmågor lärarna anser leken främjar. Förutom förmågorna i leken berörs även maktrelationer och relationsskapande genom barninitierade lekar. För att få svar på studiens syfte använde vi oss av en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Vi intervjuade fem lärare i fritidshem från två olika skolor. En skola ligger mer centralt medan den andra ligger en bit bort från stan. Resultatet visar att de förmågor som utvecklas mest i elevers egeninitierade lek enligt de intervjuade lärarna är förmågan att hantera konflikter, att skapa goda relationer, problemlösningsförmåga och kreativitetsförmåga. Dessa förmågor diskuteras nedan.