Kandidatuppsatser (IPKL)
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/24923
Browse
Browsing Kandidatuppsatser (IPKL) by Subject "ansvarsfördelning, arbetslag, barnskötare, förskollärare, uppfattning"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Utför barnskötare och förskollärare samma arbetsuppgifter?(2024-10-16) Persson, Emma; Almkvist, Johan; Lagerholm, Hannah; Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeDenna studie genomförde intervjuer på förskolor i tre arbetslag som innehöll flera olika yrkeskategorier. Fenomenet som undersöktes var olika yrkeskategoriers varierande uppfattningar av delaktighet och ansvarsfördelning för planering samt genomförande av undervisning. Frågeställningarna som besvarades var följande: Hur uppfattar arbetslaget delaktighet i planering och genomförande av undervisning? Hur uppfattar arbetslaget att ansvarsfördelning bör vara gällande planering och genomförande av undervisning? Hur vill yrkeskategorierna i arbetslaget att ansvarsfördelningen ska vara gällande planering och genomförande av undervisning? Detta fenomen har undersökts genom en kvalitativ metod med en fenomenografisk ansats. Resultatet visade att ansvarsfördelning av planering varierar yrkeskategorierna emellan då förskollärarna har mer planeringstid. I genomförandet av undervisningen däremot var ansvaret mer jämnt fördelat oberoende av yrkeskategori. Det framkom även att förskolläraren har ett tydligt ansvar för undervisningen. Uppfattningarna som framkom och diskuterades var förskollärarens huvudansvar, jämlik fördelning av undervisningen, lokala bestämmelser, tyngden av arbetserfarenhet samt dess relevans för yrkesutövningen.