Att skapa en känsla av sammanhang - om resultatet av hälsofrämjande strategier bland lärare
Abstract
Sammanfattning
Månsson E (2008) Att skapa sig en känsla av sammanhang – om hälsofrämjande
strategier bland lärare. Arbete och Hälsa 2008;42:5
Avsikten med denna studie var att analysera förhållningssätt i problemfyllda
situationer hos lärare som upplevde sig må bra. Syftet var att undersöka på vilket
sätt och varför strategierna var hälsofrämjande. Intervjuer genomfördes med
tjugotre psykiskt välmående lärare om deras arbetsförhållanden, arbetsinnehåll,
uppfattning om ledarskapet, kollegorna och eleverna. Intervjuerna bandinspelades,
transkriberades och kodades. Kodningen utgick från tre hälsorelaterade teorier,
locus of control, KASAM och coping. I problemsituationer utgjorde alla tre
begreppen delar i en process som medförde att en känsla av sammanhang
återskapades gång på gång. Upplevelsen av att kunna påverka sin livssituation
tycks generera aktiva copingstrategier vars syfte är att uppnå balans mellan
energiförluster och krafttillskott. Med detta förhållningssätt förefaller en
situationsbetingad känsla av sammanhang och ett välbefinnande kunna uppnås.
Summary
Månsson E (2008) Creating a sense of coherence – about coping strategies
among healthy teachers. Arbete och Hälsa 2008;42:5
The aim of this study was to analyse coping strategies at work among healthy
teachers. The investigation focused on how and why the chosen strategies were
salutary. Twenty-three healthy teachers were interviewed about their work
conditions, the content of work and their apprehension of the leadership, the
colleagues and the students. The interviews were tape recorded, transcribed and
coded according to a classification emanating from three health-related theories,
locus of control, sense of coherence and coping. All three concepts seemed to be
intertwined in problematic situations recreating a sense of coherence time after
time. The apprehension of being in control of one’s life appears to involve the use
of active coping strategies aiming at balancing efforts and rewards at work as well
as in life as a whole. The coping strategies chosen seem to create a situational
sense of coherence and a feeling of well-being.
University
University of Gothenburg. Sahlgrenska Academy
Collections
View/ Open
Date
2008-06-05Author
Månsson, Eva
Publication type
report
ISBN
978-91-85971-05-3
ISSN
0346-7821
Series/Report no.
Arbete och Hälsa
2008;42:5
Language
swe