• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Sahlgrenska Academy / Sahlgrenska akademin
  • Institute of Medicine / Institutionen för medicin
  • Occupational and Environmental Medicine / Arbets- och miljömedicin
  • Arbete och Hälsa
  • View Item
  •   Home
  • Sahlgrenska Academy / Sahlgrenska akademin
  • Institute of Medicine / Institutionen för medicin
  • Occupational and Environmental Medicine / Arbets- och miljömedicin
  • Arbete och Hälsa
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att skapa en känsla av sammanhang - om resultatet av hälsofrämjande strategier bland lärare

Abstract
Sammanfattning Månsson E (2008) Att skapa sig en känsla av sammanhang – om hälsofrämjande strategier bland lärare. Arbete och Hälsa 2008;42:5 Avsikten med denna studie var att analysera förhållningssätt i problemfyllda situationer hos lärare som upplevde sig må bra. Syftet var att undersöka på vilket sätt och varför strategierna var hälsofrämjande. Intervjuer genomfördes med tjugotre psykiskt välmående lärare om deras arbetsförhållanden, arbetsinnehåll, uppfattning om ledarskapet, kollegorna och eleverna. Intervjuerna bandinspelades, transkriberades och kodades. Kodningen utgick från tre hälsorelaterade teorier, locus of control, KASAM och coping. I problemsituationer utgjorde alla tre begreppen delar i en process som medförde att en känsla av sammanhang återskapades gång på gång. Upplevelsen av att kunna påverka sin livssituation tycks generera aktiva copingstrategier vars syfte är att uppnå balans mellan energiförluster och krafttillskott. Med detta förhållningssätt förefaller en situationsbetingad känsla av sammanhang och ett välbefinnande kunna uppnås. Summary Månsson E (2008) Creating a sense of coherence – about coping strategies among healthy teachers. Arbete och Hälsa 2008;42:5 The aim of this study was to analyse coping strategies at work among healthy teachers. The investigation focused on how and why the chosen strategies were salutary. Twenty-three healthy teachers were interviewed about their work conditions, the content of work and their apprehension of the leadership, the colleagues and the students. The interviews were tape recorded, transcribed and coded according to a classification emanating from three health-related theories, locus of control, sense of coherence and coping. All three concepts seemed to be intertwined in problematic situations recreating a sense of coherence time after time. The apprehension of being in control of one’s life appears to involve the use of active coping strategies aiming at balancing efforts and rewards at work as well as in life as a whole. The coping strategies chosen seem to create a situational sense of coherence and a feeling of well-being.
University
University of Gothenburg. Sahlgrenska Academy
URI
http://hdl.handle.net/2077/10219
Collections
  • Arbete och Hälsa
View/Open
ah2008_5.pdf (355.9Kb)
Date
2008-06-05
Author
Månsson, Eva
Publication type
report
ISBN
978-91-85971-05-3
ISSN
0346-7821
Series/Report no.
Arbete och Hälsa
2008;42:5
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV