• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Informatics / Institutionen för informatik (-2005)
  • D-uppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Informatics / Institutionen för informatik (-2005)
  • D-uppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Användbarhet: En nyckel till förtroende för elektronisk handel

Abstract
I denna rapport behandlades problematiken kring förtroende för elektronisk handel utifrån den roll som interaktionsdesign och MDI kan spela. Syftet har varit att identifiera och bryta ner en uppsättning förtroenderelaterade gränssnittskomponenter och att sammanställa en uppsättning riktlinjer som skall kunna stödja utvecklingen av mer förtroendeingivande e-handelsplatser. Utifrån dessa riktlinjer har slutligen en prototyp utvecklats och utvärderats. Undersökningen inleddes med litteratursökning för att finna och identifiera viktiga förtroendeskapande komponenter i gränssnittet. Dessa komponenter bröts sedan ner till sju riktlinjer som låg till grund för designen av en e-handelsprototyp. Prototypen utgjordes av en, i stort sett fullt funktionell, e.handelsplats utvecklad i Active Server Pages (ASP/VBScript) och HTML/JavaScript med hjälp av e-handelsplattformen WipCore .. Aras AB, som är ett av företagen involverade i Smebiz-projektet vid IT-forskningsinstitutet Viktoria i Göteborg, har fungerat som 'beställare' och bidrog med ett butikskoncept och produktinformation i samband med prototyputvecklingen. Då undersökningen både syftade till att utröna om prototypen upplevdes som användbar och om respondenterna upplevde förtroende för densamma delades valideringen av prototypen upp i två delar. Den första delen utgjordes av ett användartest medan den andra delen utgjordes av en intervju. Som resultat av arbetet framstår tre nyckelkategorier: igenkännande (varumärke samt s.k. seals of approval), navigation/struktur samt utseende/design. Dessutom kvarstod fem av de sju riktlinjerna inom dessa kategorier efter utvärderingen. Den prototyp som baserats på designriktlinjer inom dessa kategorier uppfattades som förtroendeingivande av samtliga respondenter som ingick i undersökningen.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
URI
http://hdl.handle.net/2077/1398
Collections
  • D-uppsatser
View/Open
martinlissmyrslutversion.pdf (509.0Kb)
Date
2001
Author
Lissmyr, Martin
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV