• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Informatics / Institutionen för informatik (-2005)
  • D-uppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Informatics / Institutionen för informatik (-2005)
  • D-uppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Användbarhet: En nyckel till förtroende för elektronisk handel

Sammanfattning
I denna rapport behandlades problematiken kring förtroende för elektronisk handel utifrån den roll som interaktionsdesign och MDI kan spela. Syftet har varit att identifiera och bryta ner en uppsättning förtroenderelaterade gränssnittskomponenter och att sammanställa en uppsättning riktlinjer som skall kunna stödja utvecklingen av mer förtroendeingivande e-handelsplatser. Utifrån dessa riktlinjer har slutligen en prototyp utvecklats och utvärderats. Undersökningen inleddes med litteratursökning för att finna och identifiera viktiga förtroendeskapande komponenter i gränssnittet. Dessa komponenter bröts sedan ner till sju riktlinjer som låg till grund för designen av en e-handelsprototyp. Prototypen utgjordes av en, i stort sett fullt funktionell, e.handelsplats utvecklad i Active Server Pages (ASP/VBScript) och HTML/JavaScript med hjälp av e-handelsplattformen WipCore .. Aras AB, som är ett av företagen involverade i Smebiz-projektet vid IT-forskningsinstitutet Viktoria i Göteborg, har fungerat som 'beställare' och bidrog med ett butikskoncept och produktinformation i samband med prototyputvecklingen. Då undersökningen både syftade till att utröna om prototypen upplevdes som användbar och om respondenterna upplevde förtroende för densamma delades valideringen av prototypen upp i två delar. Den första delen utgjordes av ett användartest medan den andra delen utgjordes av en intervju. Som resultat av arbetet framstår tre nyckelkategorier: igenkännande (varumärke samt s.k. seals of approval), navigation/struktur samt utseende/design. Dessutom kvarstod fem av de sju riktlinjerna inom dessa kategorier efter utvärderingen. Den prototyp som baserats på designriktlinjer inom dessa kategorier uppfattades som förtroendeingivande av samtliga respondenter som ingick i undersökningen.
Examinationsnivå
Student essay
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
URL:
http://hdl.handle.net/2077/1398
Samlingar
  • D-uppsatser
Fil(er)
martinlissmyrslutversion.pdf (509.0Kb)
Datum
2001
Författare
Lissmyr, Martin
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV