Friends en analys av organisationens arbete mot mobbning
Abstract
Bakgrund: I dagens samhälle utsätts många för mobbning eller annan kränkande behandling. Som lärare är det
viktigt att känna till metoder för att både hantera akut mobbning och för att kunna arbeta förebyggande på ett sätt
som fungerar.
Syfte: Att undersöka Friends arbete mot mobbning på två olika skolor i Västra Götalandsregionen. Detta
genomförs genom bearbetning av fem frågeställningar.
Våra frågeställningar är:
- Hur arbetar Friends med mobbning?
- Hur har Friendsprojektet genomförts på två olika skolor?
- Vilka teorier stödjer sig stiftelsen Friends på och vad bygger de sitt arbete mot mobbning på?
- Kan skolorna som undersökts skönja några resultat av Friends arbete?
- Uppnår Friends sina mål? Finns det delar som Friends behöver utveckla vidare?
Metod: Kvalitativ undersökning i form av intervjuer har utförts och sammanlagt sex personer har involverats.
Intervjuerna har analyserats enligt ad hoc metoden. För att uppnå syftet har även en litteraturstudie som främst
behandlar styrdokumenten, tidigare forskning om mobbning, metoder för att arbeta förebyggande mot mobbning
och Friends som stiftelse genomförts.
Resultat: Friends arbetar förebyggande mot mobbning med utbildning för personal, elever samt föräldrar. Denna
undersöknings resultat tyder på att samarbetet med de undersökta skolorna har genomförts på det sätt Friends
förskriver. Problem med regelbundna möten i kompisstödjararbetet kan skönjas. Friends har ingen central,
gemensam teoretisk grund utan bygger sitt arbete på flera olika aktuella teorier och styrdokument. Samarbetet med
Friends på de undersökta skolorna har löpt under för kort tid för att resultat ska kunna skönjas men andra effekter
kan urskiljas. Friends skulle ha stor nytta av att utvärdera sitt arbete.
Betydelse för läraryrket: De styrdokument som används i skolan motiverar detta arbete då det centrala budskapet
är att mobbning och kränkande behandling inte ska förekomma i skolan.
1
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Hedéer, Jenny
Larsson, Jessica
Keywords
Friends
mobbning
förebyggande mobbningsarbete
k
Language
sv