• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Friends ­ en analys av organisationens arbete mot mobbning

Sammanfattning
Bakgrund: I dagens samhälle utsätts många för mobbning eller annan kränkande behandling. Som lärare är det viktigt att känna till metoder för att både hantera akut mobbning och för att kunna arbeta förebyggande på ett sätt som fungerar. Syfte: Att undersöka Friends arbete mot mobbning på två olika skolor i Västra Götalandsregionen. Detta genomförs genom bearbetning av fem frågeställningar. Våra frågeställningar är: - Hur arbetar Friends med mobbning? - Hur har Friendsprojektet genomförts på två olika skolor? - Vilka teorier stödjer sig stiftelsen Friends på och vad bygger de sitt arbete mot mobbning på? - Kan skolorna som undersökts skönja några resultat av Friends arbete? - Uppnår Friends sina mål? Finns det delar som Friends behöver utveckla vidare? Metod: Kvalitativ undersökning i form av intervjuer har utförts och sammanlagt sex personer har involverats. Intervjuerna har analyserats enligt ad hoc metoden. För att uppnå syftet har även en litteraturstudie som främst behandlar styrdokumenten, tidigare forskning om mobbning, metoder för att arbeta förebyggande mot mobbning och Friends som stiftelse genomförts. Resultat: Friends arbetar förebyggande mot mobbning med utbildning för personal, elever samt föräldrar. Denna undersöknings resultat tyder på att samarbetet med de undersökta skolorna har genomförts på det sätt Friends förskriver. Problem med regelbundna möten i kompisstödjararbetet kan skönjas. Friends har ingen central, gemensam teoretisk grund utan bygger sitt arbete på flera olika aktuella teorier och styrdokument. Samarbetet med Friends på de undersökta skolorna har löpt under för kort tid för att resultat ska kunna skönjas men andra effekter kan urskiljas. Friends skulle ha stor nytta av att utvärdera sitt arbete. Betydelse för läraryrket: De styrdokument som används i skolan motiverar detta arbete då det centrala budskapet är att mobbning och kränkande behandling inte ska förekomma i skolan. 1
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/18464
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_18464_1.pdf (183.2Kb)
Datum
2008
Författare
Hedéer, Jenny
Larsson, Jessica
Nyckelord
Friends
mobbning
förebyggande mobbningsarbete
k
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV