Now showing items 1-20 of 24

    • Barn som medforskare av matlandskap. Del 2: Meddesign 

      Karlsson, I.C MariAnne; Engelbrektsson, Pontus (2011-02)
      Denna rapport handlar om barn som ”co-designers” eller meddesigners. Den redovisar den metodik vi arbetat efter och de erfarenheter vi gjort inom ramen för projektet Barn som medforskare av matlandskap (BAMM). Projektet ...
    • Borås Fairtrade City - En stad som märks 

      Hansson, Niklas (2008)
      Borås Fairtrade Citys nätverk av fairtrade-representanter är ett intressant maskineri för intermedierad förstärkning av konsumtionsrepertoarer på lokal nivå. Den till synes enkla uppgiften att upphandla och sälja ...
    • E-bio och mobilkamera. Elefanter och myror i digital visuell kultur. 

      Wagner, Karin; Mörck, Magnus (2009)
      E-bion och mobilkameran är exempel på nya former för bildskapande och visning av visuellt material – samtidigt som de utgör fortsättningar och omvandlingar av invanda analoga apparater. De utgör parallella fenomen, noder ...
    • Eating out practices among Swedish youth. Gothenburg Area Foodscapes 

      Wenzer, Jakob (2010)
      The aim of this field report is to show how different foodscapes map and intersect in a big city centre in order to get a grip of how youth interact with fast food in their local environment. Or, to somehow formulate the ...
    • Elusive Consumption in retrospect. Report from the conference 

      Ekström, Karin M; Brembeck, Helene (2005)
      This CFK-report is from the conference “Elusive consumption, tracking new research perspectives” which took place in June 2002 at the Center for Consumer Science (CFK), School of Economics and Commercial Law at Göteborg ...
    • Fika, fiske och föreningsliv 

      Brembeck, Helene; Karlsson, MariAnne; Ossiansson, Eva; Shanahan, Helena; Jonsson, Lena; Bergström, Kerstin; Engelbrektsson, Pontus (2007)
      Föreliggande rapport ingår i projektet Den mångdimensionella matkonsumenten. Värderingar och beteenden hos konsumenter 55+. Projektet är ett institutions- och fakultets-övergripande samarbete mellan forskare från etnologi, ...
    • Den goda måltiden. Berättelser om mat och ätande i Vi föräldrar och Kamratposten 1969-2007 

      Johansson, Barbro (2008)
      Många av de forskare som studerat familjemåltiden har använt etnografiska metoder i form av intervjuer och videoobservationer. Även en hel del kvantitativa studier har gjorts, där olika faktorer har studerats genom enkäter. ...
    • Grönsaker eller godis? Kulturella perspektiv på nordiska barns kosthåll 

      Johansson, Barbro (2007)
      Mat och ätande är ett gränsöverskridande forskningsämne, som engagerar forskare från vitt skilda discipliner. Medicinare, historiker, sociologer, näringsfysiologer, pedagoger, psykologer, antropologer, etnologer m.fl. ...
    • Konsumenters information om och val av leverantörer på sex omreglerade marknader. Fast telefoni, mobil telefoni, bank, försäkring, el och tandvård. 

      Roos, John Magnus; Hansson, Niklas; Holmberg, Ulrika (2010)
      Magnus Roos, Ulrika Holmberg och Niklas Hansson har på uppdrag av Konsumentverket gjort en undersökning om hur konsumenter förhåller sig till valmöjligheter på marknaderna för fast telefoni, mobil telefoni, bank, försäkring, ...
    • Konsumenters köp av ekologisk mat - En forskningsöversikt 

      Holmberg, Ulrika; Steingrimsdottir, Hulda; Svensson, Åsa (2007)
      Vår översikt över de senaste årens forskning om konsumenters inställning till och köp av ekologisk mat visar att: • Andelen köpta ekologiska livsmedel är liten trots ett stort intresse för miljöfrågor. Konsumenters ...
    • Konsumtionsforskningens inriktningar och förutsättningar 

      Holmberg, Ulrika; Ejdeholm, Carina (2006)
      Rapporten ger en bild av hur konsumtionsforskning definieras och hur den finansieras. Rapporten har gjorts på uppdrag av Konsumentverkets vetenskapliga råd och syftar till att ge en bild av forskningsområden och ...
    • Konsumtionsmakt - Centrum för konsumtionsvetenskap 10 år 

      Brembeck, Helene; University of Gothenburg/Centre for Consumer Science; Göteborgs universitet/Centrum för konsumtionsvetenskap; Centrum för konsumtionsvetenskap (Centrum för konsumtionsvetenskap, Göteborgs universitet, 2011-05)
    • Konsumtionsmakt 2.0 

      Hast, Lennart; Ossiansson, Eva (2008)
      Denna rapport har sitt ursprung i bokprojektet Marknadsorientering - myter och möjligheter, vilket haft MTC- Marknadstekniskt Centrum som finansiär. De båda författarna Lennart Hast, Dagspresskollegiet vid JMG och ...
    • Konsumtionsrapporten 

      Roos, John Magnus; Centrum för konsumtionsvetenskap; Centre for retailing (Handelshögskolan, Göteborg, 2019-12)
    • Konsumtionsrapporten 2014 

      Roos, John Magnus (2014-12)
      I Konsumtionsrapporten 2014 sammanfattas och analyseras hushållens privata konsumtion i Sverige under 2013. Rapporten består av två delar. I den första delen, ”Basfakta”, ges en helhetsbild av hushållens konsumtion som ...
    • Den kvinnliga blicken möter "Undressmann": Manlig erotik i svensk feministisk kalender 

      Petersson McIntyre, Magdalena; Mörck, Magnus (2010)
      Den här rapporten bygger på ett forskningsprojekt som heter ”Genus, design och organisation” och som löpte mellan 2006 och 20091. Utgångspunkten för projektet var att undersöka produkter, både sådana som redan fanns på ...
    • Marknadsföringsforskning om konsumenter och konsumtion 

      Ekström, Karin M.; Holmberg, Ulrika; Ossiansson, Eva (2007)
      Föreliggande rapport är en kartläggning av marknadsföringsforskning som fokuserar på konsumenter och konsumtion i Norden. Projektet har genomförts av forskare på Centrum för konsumtionsvetenskap och är finansierat av ...
    • Maten och det nya landet 

      Brembeck, Helene; Karlsson, MariAnne; Ossiansson, Eva; Shanahan, Helena; Jonsson, Lena; Bergström, Kerstin; Engelbrektsson, Pontus (2006)
      År två av projektet Den mångdimensionella matkonsumenten: värderingar och beteende hos konsumenter 55+ vid Centrum för konsumtionsvetenskap (CFK) fokuserar nya svenskar, närmare bestämt utrikesfödda personer, som anlänt ...
    • Mer ekomat i storköken? Utvärdering av 7-miljonersprojektet i Västra Götalandsregionens storkök 

      Heikkilä, Hanna; Svensson, Åsa (2007)
      Utvärderingen gäller Västra Götalandsregionens insatser i det så kallade 7-miljonersprojektet för att öka andelen ekologiska livsmedel i de egna verksamheterna. Projektet som löpte 2002 - 2006 innebar främst att storköken på ...