• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Oss horor emellan? – en undersökning av gymnasieflickors bruk av och uppfattningar om skällsord

Abstract
Ungdomars språkbruk är ständigt i opposition mot vuxenvärlden. Vuxna har i alla tider förfasat sig över ungdomars språk och i dagens debatt finns uppfattningar om att bruket av grova skällsord, framförallt de av sexuell art, ökar bland ungdomar. Att undersöka ungdomars språk, t.ex. skällsordsbruket, kan vara ett sätt att se nya normer och värderingar växa fram. Syftet med denna undersökning är att undersöka hur flickor på gymnasiet uppfattar och använder skällsord för att jämföra hur deras bruk ser ut jämfört med det de upplever som vanligt bland ungdomar. Syftet har också varit att undersöka om flerspråkighet påverkar uppfattningar om och bruk av skällsord. I detta ändamål har en enkätundersökning genomförts bland 38 flickor, 22 enspråkiga och 16 flerspråkiga, på ett gymnasium i Göteborg. Av undersökningen framgår att flickorna är mildare i sitt skällsordsbruk än vad de upplever som vanligt på skolan. Sexuella skällsord, t.ex. hora, fick störst antal belägg vid frågan vad som var vanligast på skolan medan skällsord som ifrågasätter intelligens, t.ex. idiot, fick flest belägg då flickorna blev tillfrågade om sitt egna skällsordsbruk. Det framkom också att sexuella skällsord är de som upplevs som mest kränkande av flickorna. Flerspråkiga flickor angav i undersökningen mildare skällsordsexempel och verkade vara mer restriktiva överlag i sina uppfattningar om skällsord. Som framtida lärare var ett av mina syften med undersökningen också att undersöka hur vuxna i skolan bör agera och hantera skällsordsbruk bland ungdomar då det förekommer. Utifrån undersökningens resultat har jag kommit till slutsatsen att vuxna i skolan bör agera mot skällsord och diskutera dessa med eleverna. Fokus bör ligga på sexuella skällsord som visat sig vara mycket vanliga och upplevs i många fall som kränkande. Dock bör även andra skällsord, t.ex. ord som ifrågasätter intelligens och kropps- och utseendeförknippade ord, diskuteras då även dessa angetts sårande av flera informanter i undersökningen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/19240
Collections
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
View/Open
gupea_2077_19240_1.pdf (376.1Kb)
Date
2005
Author
Bergstrand, Cecilia
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV