Magisteruppsatser: Recent submissions
Now showing items 21-40 of 77
-
Lärarens lärande i ett livsvärldsfenomenologiskt perspektiv
(2010-07-05)Syfte: Syftet med studien är att beskriva och analysera hur lärarens lärande tar sig uttryck på en skola. Det lärande som studien inriktar sig på är det som sker i organiserade former. Studien fokuserar lärarens lärande i ... -
Inkludering av elever i behov av särskilt stöd i skolan - en jämförelse mellan olika pedagogers inställning
(2010-07-05)Syfte: Det huvudsakliga syftet med denna studie var att göra en jämförelse mellan olika kate-gorier av pedagoger i deras inställning till att inkludera elever i behov av särskilt stöd i ele-vens ordinarie grupp. Jämförelser ... -
Specialpedagogisk skolutveckling. En studie om roller och samarbete mellan specialpedagoger och skolledare
(2010-07-05)Syfte: Studiens syfte har varit att undersöka om och i så fall hur grundskolor, arbetar med specialpedagogiska skolutvecklingsfrågor samt vilken roll skolledare respektive specialpedagoger har i denna process. Syftet har ... -
"Vi i förskolan - Dom i förskoleklass". Pedagogers uppfattningar om övergången från förskola till förskoleklass för barn i behov i särskilt stöd
(2010-07-05)Syfte: Syftet med studien är att belysa pedagoger och rektorers uppfattningar om samverkan vid övergången mellan förskola till förskoleklass med fokus på barn i behov av särskilt stöd. I studien undersöks även frågan om ... -
Entreprenöriella förhållningssätt - – en studie av policytexter avseende utbildning till entreprenörskap
(2010-07-05)Syfte Syftet med studien är att kritiskt analysera hur ”utbildning till entreprenörskap” talas om, vilket samhälle som konstrueras, samt hur eleven konstrueras som subjekt i samband med den svenska gymnasiereformen som ... -
Levd inkludering. Samtal med tre elever och tre lärare om deras upplevelser av inkludering
(2010-07-01)Syfte: Syftet med studien var att ta del av hur ett par elever, vilka är i behov av särskilt stöd och går en del av sin skoltid i en liten undervisningsgrupp, erfar och hanterar upplevelsen av att vara inkluderade, samt ... -
Perspektiv på läs- och skrivsvårigheter. Sex specialpedagogers resonemang kring läs- och skrivsvårigheter
(2010-07-01)Syfte För de flesta barn går det lätt att utveckla skriftspråket och läsningen under det första skolåren men för en del barn kan det vara svårt, och i vissa fall nästan omöjligt, att knäcka koden. Undersökningar visar att ... -
En matematiklärares levda erfarenheter - av didaktisk och social inkludering
(2010-07-01)Syfte: Idag diskuteras både skolan och läraryrket. En ny lärarutbildning ska införas, 2011 får Sverige sannolikt en ny skollag och internationella undersökningar visar att den svenska lärarkåren inte i tillräcklig hög ... -
Learning study med fokus på inkludering och elevers lärande
(2010-07-01)Syfte: Syftet med undersökningen var att studera lärares erfarenhet av att arbeta med learning study som modell för undervisning. Avsikten var att försöka förstå om modellen kan bidra till att öka den beredskap som behövs ... -
Samverkan mellan professionsgrupper kring barn i svårigheter
(2010-07-01)Syfte: Syftet med studien är att öka förståelsen för samverkan med utgångspunkt i de erfarenheter som en psykolog, två specialpedagoger och en skolsköterska har av samverkan mellan resurscentrum samt skola, och barn- och ... -
Samverkan - bygga broar mellan förskola och skola. Förskollärares upplevelser om samverkan kring skolstarten för barn i behov av särskilt stöd.
(2010-07-01)Syfte: Utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv är syftet med studien att ta reda på hur förskollärare i förskola respektive skola upplever och beskriver övergången mellan de två verksamheterna, när det gäller samverkan ... -
Bedömning och dokumentation - redskap för lärande. En intervjuundersökning av hur fyra grundskollärare gör när de bedömer och dokumenterar
(2010-07-01)Syfte: Syftet med undersökningen är att studera fyra pedagogers beskrivningar av hur de gör när de bedömer och dokumenterar elevers utveckling i matematik. Teori: Bedömning och dokumentation är nära sammankopplat ... -
Mötet med förskolan. Fyra berättelser av mammor till barn i behov av särskilt stöd
(2010-07-01)Syfte Syftet med studien var att undersöka vilka upplevelser föräldrar till barn i behov av särskilt stöd kan ha av mötet med förskolan, samt få en förståelse för hur föräldrarna till barnen önskar bli bemötta. Målet var ... -
Inkluderad och godkänd. Lärares möjlighet att arbeta med inkludering och måluppfyllelse när det gäller elever med fysiska funktionshinder i ämnet idrott och hälsa
(2010-07-01)Syfte: Syftet med studien var att undersöka vilka möjligheter lärare i idrott och hälsa har att arbeta med elever med fysiska funktionshinder när det gäller såväl inkludering som måluppfyllelse, samt hur idrottslärare utan ... -
Lärares strategier i klassrummet att stötta, anpassa och skapa ordning
(2010-07-01)Syfte: Syftet är att öka förståelsen för lärares strategier i klassrummet, genom att ta reda på vilka kommunikativa strategier lärare använder sig av för att underlätta undervisningssituationen för alla elever i klassen, ... -
Normkritisk pedagogik. En väg till en skola för alla?
(2010-07-01)Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka om normkritisk pedagogik kan vara en väg mot en skola för alla och i så fall, på vilket sätt? Teori: Den kritiska teorin har valts som övergripande ansats, där tolkningen ... -
När alla förstår utom jag. Sex ungdomars upplevelser av matematiksvårigheter
(2010-07-01)Svårigheter i matematik berör många elevers skolvardag. År 2009 var det 9,7 % av eleverna i år nio i Göteborg som inte nådde upp till målen i matematik. I litteraturen finns flera olika förklaringsmodeller för varför en ... -
Yrkeslärares syn på sin undervisning och yrkesdidaktik
(2010-06-18)Bakgrund Denna studie handlar om yrkeslärare på gymnasial utbildning och deras kompetens, samt den undervisning som de bedriver. Det är aktuella frågor: gymnasial yrkesutbildning, yrkeslärares kompetens och yrkeslärarutbildning, ... -
Jag gör alltså blir jag - en studie om rektors strategi kring organisation
(2010-05-03)Syfte: Syftet med studien är att nå ökad kunskap om organisationen på 6/7-9skolor och om hur rektorer på 6/7-9skolor på ett strategiskt sätt använder organisationen för att förverkliga läroplanens skrivning om vad lärare ... -
Åtgärdsprogram. En diskursanalytisk studie
(2010-04-22)Syfte: Syfte med denna studie är att undersöka vad som skrivs i åtgärdsprogram, att identifiera diskurser samt att diskutera kring vilka konsekvenserna skulle kunna bli för individens lärande. Detta syfte ligger till grund ...