Framtidsvägen - hur blir den framgångsrik? Föreslagna organisationsförändringar till följd av Gymnasieutredningen Framtidsvägen SOU 2008:27
Abstract
Syfte:
Syftet är att undersöka organisationsförändringar som kan behövas hos gymnasieskolor med
gymnasieutredningens (SOU 2008:27) förslag som grund.
Gymnasieutredningen ställer många gymnasieskolor inför stora förändringar, bland annat så
ändras fokus och näringslivet inträder på ett mer organiserat sätt på skolans arena genom
programråd och nationella råd. 15 veckors praktik (APU) blir obligatoriskt och möjligheterna
att ha specialutformat program och lokala kurser begränsas kraftigt. Det intressanta är då att
undersöka hur dessa förändringar kan organiseras och hanteras. Hur bör skolorna arbeta för
att kunna nå intentionerna i gymnasieutredningen och vilka nya yrkesroller kommer att
behövas?
Teori:
Jag har använt en organisationsteoretisk modell som grund.
Metod:
Materialet har samlats in genom intervjuer av några personer som har skrivit remisser till
gymnasieutredningen. De här intervjufrågorna har varit öppna i sin form och har sedan
analyserats kvalitativt med hänsyn till organisationsteoretiskt forskning.
Resultat:
Den organisationsförändring som behövs framförallt i skolan är att skapa ett nätverk för att
utveckla samarbetet mellan näringsliv och gymnasieskola genom att bygga upp programråd
och utveckla APU:n (som kallas APL i utredningen) både till innehåll och kvalitet. Att arbeta
om programstrukturen och innehåll i kurser så att examensmålen kan nås och utbildningen
blir mer holistisk. När resultatet kopplas till organisationsteoretiska modeller tycks
matrisorganisationen var mer ändamålsenlig eftersom skolan då kan behålla sin
basorganisation och arbeta med förändringar inom skolans struktur genom att tillsätta projekt
för att nå sina nya mål. Dessutom följer inte gamla strukturer och konflikter med in i de nya
projektgrupperna. Både rektor, handledare på APL och yrkeslärare kommer att få en
förändrad yrkesroll och den blir en helt ny yrkeroll – examensansvariga lärare.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009-03-02Author
Leissner, Hanna
Keywords
organisation
förändring
gymnasieskola
utredning
remissinstans
framtidsvägen
SOU 2008:27
Language
swe