Show simple item record

dc.contributor.authorLeissner, Hanna
dc.date.accessioned2009-03-02T07:56:05Z
dc.date.available2009-03-02T07:56:05Z
dc.date.issued2009-03-02T07:56:05Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19506
dc.description.abstractSyfte: Syftet är att undersöka organisationsförändringar som kan behövas hos gymnasieskolor med gymnasieutredningens (SOU 2008:27) förslag som grund. Gymnasieutredningen ställer många gymnasieskolor inför stora förändringar, bland annat så ändras fokus och näringslivet inträder på ett mer organiserat sätt på skolans arena genom programråd och nationella råd. 15 veckors praktik (APU) blir obligatoriskt och möjligheterna att ha specialutformat program och lokala kurser begränsas kraftigt. Det intressanta är då att undersöka hur dessa förändringar kan organiseras och hanteras. Hur bör skolorna arbeta för att kunna nå intentionerna i gymnasieutredningen och vilka nya yrkesroller kommer att behövas? Teori: Jag har använt en organisationsteoretisk modell som grund. Metod: Materialet har samlats in genom intervjuer av några personer som har skrivit remisser till gymnasieutredningen. De här intervjufrågorna har varit öppna i sin form och har sedan analyserats kvalitativt med hänsyn till organisationsteoretiskt forskning. Resultat: Den organisationsförändring som behövs framförallt i skolan är att skapa ett nätverk för att utveckla samarbetet mellan näringsliv och gymnasieskola genom att bygga upp programråd och utveckla APU:n (som kallas APL i utredningen) både till innehåll och kvalitet. Att arbeta om programstrukturen och innehåll i kurser så att examensmålen kan nås och utbildningen blir mer holistisk. När resultatet kopplas till organisationsteoretiska modeller tycks matrisorganisationen var mer ändamålsenlig eftersom skolan då kan behålla sin basorganisation och arbeta med förändringar inom skolans struktur genom att tillsätta projekt för att nå sina nya mål. Dessutom följer inte gamla strukturer och konflikter med in i de nya projektgrupperna. Både rektor, handledare på APL och yrkeslärare kommer att få en förändrad yrkesroll och den blir en helt ny yrkeroll – examensansvariga lärare.en
dc.language.isosween
dc.subjectorganisationen
dc.subjectförändringen
dc.subjectgymnasieskolaen
dc.subjectutredningen
dc.subjectremissinstansen
dc.subjectframtidsvägenen
dc.subjectSOU 2008:27en
dc.titleFramtidsvägen - hur blir den framgångsrik? Föreslagna organisationsförändringar till följd av Gymnasieutredningen Framtidsvägen SOU 2008:27en
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record