• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Education / Institutionen för pedagogik och didaktik (-2010)
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Education / Institutionen för pedagogik och didaktik (-2010)
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

LSU-dömda pojkars skolerfarenhet. Kan skolan stötta elever i riskzon för kriminalitet?

Abstract
Syfte: Huvudsyftet med studien är att studera om elever i riskzonen anser att skolan kan stötta dem och därigenom förebygga kriminalitet. Vi har i undersökningen utgått ifrån följande tre frågeställningar: 1. Hur anser eleverna att deras skolgång har fungerat, både kunskapsmässigt och socialt? 2. Hur upplevde eleverna att skolan förhöll sig till deras kriminalitet? 3. Anser eleverna att skolan hade kunnat göra något för att förhindra deras nuvarande situation, och i så fall hur? Teori: Som teoretisk bakgrund redogörs för riskfaktorer som visats ha betydelse för framtida kriminalitet. Vidare beskrivs forskning kring utanförskap och dess påverkan på elevers självuppfattning. Aktuella lagtexter och styrdokument behandlas också i teoridelen. Metod: Då avsikten med vår undersökning har varit att ta del av LSU-dömda pojkars egna upplevelser av skolan valdes kvalitativa djupintervjuer som metod. Empirin har därefter analyserats utifrån ett antal temaområden. Resultat: De LSU-dömda pojkarna har flera förslag på förbättring/förändring av skolans arbete med att stötta elever i riskzonen och att förebygga kriminalitet. Utifrån vår studie har följande punkter visat sig vara avgörande i det förebyggande arbetet: • Medvetet arbeta för att öka delaktigheten och motverka utanförskap och mobbning • Att som lärare bry sig om, ta sig tid och visa engagemang • Anpassa undervisningen/individualisera • Så långt som möjligt bedriva undervisning och ge specialpedagogiskt stöd inom ordinarie klass ramar • Handledning och stöd åt klass- och ämneslärare • Tydliga rutiner för uppföljning av frånvaro • Täta och outtröttliga kontakter mellan hem och skola • Alltid anmäla till socialtjänsten vid misstanke att barn och ungdomar far illa • Aktivt arbeta med frågor som rör elevernas beteende utanför skoltid, i samarbete med t ex föräldrar och/eller socialtjänst
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/19507
Collections
  • Kandidatuppsatser
View/Open
gupea_2077_19507_1.pdf (210.7Kb)
Date
2009-03-02
Author
Kaufeldt, Elin
Larsson, Petra
Keywords
ungdomskriminalitet
skola
brottsprevention
LSU
utanförskap
specialpedagogik
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV