• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Education / Institutionen för pedagogik och didaktik (-2010)
  • Kandidatuppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Education / Institutionen för pedagogik och didaktik (-2010)
  • Kandidatuppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

LSU-dömda pojkars skolerfarenhet. Kan skolan stötta elever i riskzon för kriminalitet?

Sammanfattning
Syfte: Huvudsyftet med studien är att studera om elever i riskzonen anser att skolan kan stötta dem och därigenom förebygga kriminalitet. Vi har i undersökningen utgått ifrån följande tre frågeställningar: 1. Hur anser eleverna att deras skolgång har fungerat, både kunskapsmässigt och socialt? 2. Hur upplevde eleverna att skolan förhöll sig till deras kriminalitet? 3. Anser eleverna att skolan hade kunnat göra något för att förhindra deras nuvarande situation, och i så fall hur? Teori: Som teoretisk bakgrund redogörs för riskfaktorer som visats ha betydelse för framtida kriminalitet. Vidare beskrivs forskning kring utanförskap och dess påverkan på elevers självuppfattning. Aktuella lagtexter och styrdokument behandlas också i teoridelen. Metod: Då avsikten med vår undersökning har varit att ta del av LSU-dömda pojkars egna upplevelser av skolan valdes kvalitativa djupintervjuer som metod. Empirin har därefter analyserats utifrån ett antal temaområden. Resultat: De LSU-dömda pojkarna har flera förslag på förbättring/förändring av skolans arbete med att stötta elever i riskzonen och att förebygga kriminalitet. Utifrån vår studie har följande punkter visat sig vara avgörande i det förebyggande arbetet: • Medvetet arbeta för att öka delaktigheten och motverka utanförskap och mobbning • Att som lärare bry sig om, ta sig tid och visa engagemang • Anpassa undervisningen/individualisera • Så långt som möjligt bedriva undervisning och ge specialpedagogiskt stöd inom ordinarie klass ramar • Handledning och stöd åt klass- och ämneslärare • Tydliga rutiner för uppföljning av frånvaro • Täta och outtröttliga kontakter mellan hem och skola • Alltid anmäla till socialtjänsten vid misstanke att barn och ungdomar far illa • Aktivt arbeta med frågor som rör elevernas beteende utanför skoltid, i samarbete med t ex föräldrar och/eller socialtjänst
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/19507
Samlingar
  • Kandidatuppsatser
Fil(er)
gupea_2077_19507_1.pdf (210.7Kb)
Datum
2009-03-02
Författare
Kaufeldt, Elin
Larsson, Petra
Nyckelord
ungdomskriminalitet
skola
brottsprevention
LSU
utanförskap
specialpedagogik
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV