• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Acta Universitatis Gothoburgensis
  • Gothenburg Studies in Educational Sciences
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Acta Universitatis Gothoburgensis
  • Gothenburg Studies in Educational Sciences
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Innehåll och innebörd i lärares arbete i förskola och skola

Sammanfattning
Studien som presenteras i denna rapport är finansierad av Riksbankens Jubile-umsfond. Studiens syfte är att ur ett samhällsinriktat och genusteoretiskt per-spektiv studera hur förskolans och skolans uppdrag kommer till uttryck i för-skollärares och grundskollärares beskrivningar av och berättelser om lärararbe-tets innehåll och utformning samt dess villkor och ramar. Studien utgår från en genusteoretisk förståelse där genus ses som en social konstruktion och den samhälleliga genusordningen som socialt, kulturellt och historiskt föränderlig, samt från ett samhälleligt perspektiv där förskolans och skolans historiska tradition lyfts fram. Studien har genomförts i form av en multipel fallstudie. Tre praktiker, försko-la, förskoleklass och grundskolans första studieår i samma område, har stude-rats. Datainsamlingen innehåller dokument om förskolans och skolans organisa-tion, skolplan och verksamhetsplan och intervjuer med pedagogerna, samt ob-servationer i verksamheterna. En speciell form av datainsamling, konstruktion av tankekarta, har utvecklats inom projektets ram. Resultatet presenteras dels genom dessa tankekartor, dels i form av två narra-tiva beskrivningar. Den första är utifrån hur lärarna talar om sitt arbete, medan den andra är utifrån vad lärare gör i sitt arbete. Beskrivningarna presenterar hur arbetet organiseras och planeras och hur lärarna arbetar med mål och innehåll med elever/barn. Resultatet visar vilken mångfald av olika arbetsuppgifter som ingår i pedagogernas dagliga arbete, uppgifter som alla är lika nödvändiga för att de skall kunna genomföra sitt uppdrag. I den avslutande diskussionen behandlas först pedagogernas arbete utanför barngrupp och klass t.ex. samarbetsformer, föräldraarbete och kompetensutveckling. Därefter behandlas deras arbete i barn-grupp och klass t.ex. vardagsrutiner och pedagogernas roll och förhållningssätt. Rapporten avslutas med några sammanfattande reflektioner.
Länk till verkets webbplats
http://libris.kb.se/bib/10204878
Universitet
University of Gothenburg. Faculty of Education
Utgivare
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis
URL:
http://hdl.handle.net/2077/19534
Samlingar
  • Gothenburg Studies in Educational Sciences
Fil(er)
gupea_2077_19534_1.pdf (937.8Kb)
Datum
2006
Författare
Gannerud, Eva
Rönnerman, Karin
Nyckelord
Grundskolan
Lärarrollen
Arbetsuppgifter
Publikationstyp
book
ISBN
91-7346-562-3
ISSN
0436-1121
Serie/rapportnr.
Göteborg studies in educational sciences
246
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV