• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Education / Institutionen för pedagogik och didaktik (-2010)
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Education / Institutionen för pedagogik och didaktik (-2010)
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Föräldraperspektivet. Ett specialpedagogiskt initiativ till samverkan mellan irakiska hem och skolan i den interkulturella processen i en liten kommun

Abstract
Syfte: Det övergripande syftet är att genom en fallstudie undersöka huruvida irakiska föräldrar är engagerade och delaktiga på en svensk grundskola. Ett annat syfte är att undersöka i vilken utsträckning en grupp av irakiska föräldrar, som har barn i inlärningssvårigheter engagerar sig i samarbetet med skolan. Frågeställningar Hur arbetar hem och skola för att kunna signalera samma budskap till barnet/eleven? Hur arbetar hem och skola för att utveckla en ömsesidig respekt, tillit och ett förtroende mellan det mångkulturella hemmet och skolan? Metod: En kvalitativ metod i form av intervjuer som är induktiv, vilket innebär att den fokuserar på process, förståelse och tolkning. Alla personer citeras som informanter. Fem djupintervjuer med arabisk- och svensktalande irakiska föräldrar. En intervju med en nu vuxen elev i inlärningssvårigheter som gått i skola både i Irak och i Sverige. Resultat: Samtliga informanter har mycket positivt att säga om den svenska skolan men även om den irakiska. Föräldrarna vill vara engagerade i sina barns skolgång men känner sig osäkra på grund av språket och på hur det svenska skolsystemet fungerar. De tycker att lärarna skulle ha mer auktoritet även i Sverige och att det ges mer faktabaserade kunskaper i den irakiska skolan. Informanter som var i inlärningssvårigheter i Irak beskrev hur deras egen lust att lära kom fram när de gått i svensk skola. Informanterna uttryckte en önskan om förståelse ifrån svenskar och efterfrågar att skolan utbildar både elever och föräldrar i det interkulturella synsättet. Forskningen belyser kommunikation som ett interkulturellt verktyg. Det sker något med båda parter i det respektfulla mötet och leder till mer öppenhet och förståelse. Skolmyndigheternas arbete med interkulturellt perspektiv i undervisningen har uppmärksammats även utanför Sverige. Det innebär ett ansvar att leva upp till.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/19599
Collections
  • Kandidatuppsatser
View/Open
gupea_2077_19599_1.pdf (336.2Kb)
Date
2009-03-12
Author
Erling, Anna-Karin
Keywords
den interkulturella processen
mångkulturellt
föräldrar
inlärningssvårigheter
diskriminering
relationer och samspel
kommunikation
dialog
systemteori
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV