Show simple item record

dc.contributor.authorErling, Anna-Karin
dc.date.accessioned2009-03-12T13:20:10Z
dc.date.available2009-03-12T13:20:10Z
dc.date.issued2009-03-12T13:20:10Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19599
dc.description.abstractSyfte: Det övergripande syftet är att genom en fallstudie undersöka huruvida irakiska föräldrar är engagerade och delaktiga på en svensk grundskola. Ett annat syfte är att undersöka i vilken utsträckning en grupp av irakiska föräldrar, som har barn i inlärningssvårigheter engagerar sig i samarbetet med skolan. Frågeställningar Hur arbetar hem och skola för att kunna signalera samma budskap till barnet/eleven? Hur arbetar hem och skola för att utveckla en ömsesidig respekt, tillit och ett förtroende mellan det mångkulturella hemmet och skolan? Metod: En kvalitativ metod i form av intervjuer som är induktiv, vilket innebär att den fokuserar på process, förståelse och tolkning. Alla personer citeras som informanter. Fem djupintervjuer med arabisk- och svensktalande irakiska föräldrar. En intervju med en nu vuxen elev i inlärningssvårigheter som gått i skola både i Irak och i Sverige. Resultat: Samtliga informanter har mycket positivt att säga om den svenska skolan men även om den irakiska. Föräldrarna vill vara engagerade i sina barns skolgång men känner sig osäkra på grund av språket och på hur det svenska skolsystemet fungerar. De tycker att lärarna skulle ha mer auktoritet även i Sverige och att det ges mer faktabaserade kunskaper i den irakiska skolan. Informanter som var i inlärningssvårigheter i Irak beskrev hur deras egen lust att lära kom fram när de gått i svensk skola. Informanterna uttryckte en önskan om förståelse ifrån svenskar och efterfrågar att skolan utbildar både elever och föräldrar i det interkulturella synsättet. Forskningen belyser kommunikation som ett interkulturellt verktyg. Det sker något med båda parter i det respektfulla mötet och leder till mer öppenhet och förståelse. Skolmyndigheternas arbete med interkulturellt perspektiv i undervisningen har uppmärksammats även utanför Sverige. Det innebär ett ansvar att leva upp till.en
dc.language.isosween
dc.subjectden interkulturella processenen
dc.subjectmångkulturellten
dc.subjectföräldraren
dc.subjectinlärningssvårigheteren
dc.subjectdiskrimineringen
dc.subjectrelationer och samspelen
dc.subjectkommunikationen
dc.subjectdialogen
dc.subjectsystemteorien
dc.titleFöräldraperspektivet. Ett specialpedagogiskt initiativ till samverkan mellan irakiska hem och skolan i den interkulturella processen i en liten kommunen
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record