Dyspraxi – den olydiga handen. En studie om kunskapsläget bland specialpedagoger i den svenska skolan beträffande funktionsnedsättningen dyspraxi
Abstract
Bakgrund
Dyspraxi är ett funktionshinder som enligt undersökningar i England och USA tycks drabba mellan 2-10 % av befolkningen i dessa länder. Problematiken finns omnämnd i svensk specialpedagogisk litteratur. Den forskningsfråga som ställts i detta arbete be-handlar hur pass allmänt känd problematiken är bland svenska specialpedagoger.
Syfte
Syftet var att undersöka hur elever med funktionshindret dyspraxi uppfattas i skolan av specialpedagoger, vilka pedagogiska strategier de föreslår, vilket kunskapsbehov de uttrycker och vilka externa resurser som finns att tillgå.
Metod
För att besvara syftet gjordes en enkätundersökning respektive en intervju. I enkäten ingick en fallstudie, vilken tillsammans med intervjusvaren gav ett kvalitativt perspek-tiv.
Resultat
Resultatet pekar på att specialpedagoger känner igen de symtom som tas upp i fallbe-skrivningen. Helhetsbilden av vad dyspraxi innebär kommer däremot inte till uttryck. Förslagen till åtgärder tyder ändå på goda insikter och stort engagemang för denna kate-gori elever. I undersökningen diskuteras även i viss mån vilka externa resurser som finns att tillgå kring behandling och diagnostisering.
Degree
Student essay