Show simple item record

dc.contributor.authorAndersson, Gunilla
dc.date.accessioned2009-03-12T13:33:19Z
dc.date.available2009-03-12T13:33:19Z
dc.date.issued2009-03-12T13:33:19Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19602
dc.description.abstractBakgrund Dyspraxi är ett funktionshinder som enligt undersökningar i England och USA tycks drabba mellan 2-10 % av befolkningen i dessa länder. Problematiken finns omnämnd i svensk specialpedagogisk litteratur. Den forskningsfråga som ställts i detta arbete be-handlar hur pass allmänt känd problematiken är bland svenska specialpedagoger. Syfte Syftet var att undersöka hur elever med funktionshindret dyspraxi uppfattas i skolan av specialpedagoger, vilka pedagogiska strategier de föreslår, vilket kunskapsbehov de uttrycker och vilka externa resurser som finns att tillgå. Metod För att besvara syftet gjordes en enkätundersökning respektive en intervju. I enkäten ingick en fallstudie, vilken tillsammans med intervjusvaren gav ett kvalitativt perspek-tiv. Resultat Resultatet pekar på att specialpedagoger känner igen de symtom som tas upp i fallbe-skrivningen. Helhetsbilden av vad dyspraxi innebär kommer däremot inte till uttryck. Förslagen till åtgärder tyder ändå på goda insikter och stort engagemang för denna kate-gori elever. I undersökningen diskuteras även i viss mån vilka externa resurser som finns att tillgå kring behandling och diagnostisering.en
dc.language.isosween
dc.titleDyspraxi – den olydiga handen. En studie om kunskapsläget bland specialpedagoger i den svenska skolan beträffande funktionsnedsättningen dyspraxien
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record