Kvalitetsredovisning som policytext och dess betydelse för elever i behov av särskilt stöd
Abstract
Syfte: Syftet med studien är att analysera och tolka kvalitetsredovisningar som policytext i
kommuner, samt fristående skolor och relatera till detta till ”elever i behov av särskilt stöd”,
samt att genom litteraturstudier och genom att ta del av tidigare forskning, få möjlighet till
reflektion, förståelse och insikt om policies betydelse för den sociala praktiken.
Teori: Perspektiv är teoretiska abstraktioner vars funktion är att underlätta förståelsen av ett
forskningsområde. Diskurser anger bland annat de ramar för vad som är möjligt och inte
möjligt att formulera inom ett visst område. I diskursbegreppet ryms även den sociala
praktiken, den diskursiva praktiken och policy som text. För att kunna byta perspektiv under
min studie har begrepp som distans och närhet varit betydelsefulla.
Metod: En induktiv ansats med utgångspunkt i en växling mellan förståelse av helhet och
delar i vårt skolsystem. Efter textanalys av tre kommuners kvalitetsredovisningar samt
intervju med några fristående skolors huvudman analyserades materialet i relation till statlig
policy samt en analys av diskursen ” elever i behov av särskilt stöd”.
Resultat: Begreppet ”elever i behov av särskilt stöd” har ersatts av diskursen, de som inte når
(betygs) målen i de kvalitetsredovisningar jag har analyserat. Fokus i kvalitetsredovisningarna
finns på de elever som inte når målen.
Det finns en tydlig skillnad i sättet att framställa utvärdering/kvalitetsredovisning beroende på
politisk majoritet i kommunen. Kvalitetsredovisningarna är en nulägesbeskrivning.
Planeringsdelen för hur skolan ska utvecklas har begränsat utrymme i kvalitetsredovisningarna.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009-03-26Author
Nilsson-Linder, Eva
Keywords
kvalitetsredovisningar
fristående skolor
mål- och resultatstyrning
likvärdighet
elever i behov av särskilt stöd
elever som ej når målen
Language
swe