• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Education / Institutionen för pedagogik och didaktik (-2010)
  • Kandidatuppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Education / Institutionen för pedagogik och didaktik (-2010)
  • Kandidatuppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kvalitetsredovisning som policytext och dess betydelse för elever i behov av särskilt stöd

Sammanfattning
Syfte: Syftet med studien är att analysera och tolka kvalitetsredovisningar som policytext i kommuner, samt fristående skolor och relatera till detta till ”elever i behov av särskilt stöd”, samt att genom litteraturstudier och genom att ta del av tidigare forskning, få möjlighet till reflektion, förståelse och insikt om policies betydelse för den sociala praktiken. Teori: Perspektiv är teoretiska abstraktioner vars funktion är att underlätta förståelsen av ett forskningsområde. Diskurser anger bland annat de ramar för vad som är möjligt och inte möjligt att formulera inom ett visst område. I diskursbegreppet ryms även den sociala praktiken, den diskursiva praktiken och policy som text. För att kunna byta perspektiv under min studie har begrepp som distans och närhet varit betydelsefulla. Metod: En induktiv ansats med utgångspunkt i en växling mellan förståelse av helhet och delar i vårt skolsystem. Efter textanalys av tre kommuners kvalitetsredovisningar samt intervju med några fristående skolors huvudman analyserades materialet i relation till statlig policy samt en analys av diskursen ” elever i behov av särskilt stöd”. Resultat: Begreppet ”elever i behov av särskilt stöd” har ersatts av diskursen, de som inte når (betygs) målen i de kvalitetsredovisningar jag har analyserat. Fokus i kvalitetsredovisningarna finns på de elever som inte når målen. Det finns en tydlig skillnad i sättet att framställa utvärdering/kvalitetsredovisning beroende på politisk majoritet i kommunen. Kvalitetsredovisningarna är en nulägesbeskrivning. Planeringsdelen för hur skolan ska utvecklas har begränsat utrymme i kvalitetsredovisningarna.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/19725
Samlingar
  • Kandidatuppsatser
Fil(er)
gupea_2077_19725_1.pdf (160.0Kb)
Datum
2009-03-26
Författare
Nilsson-Linder, Eva
Nyckelord
kvalitetsredovisningar
fristående skolor
mål- och resultatstyrning
likvärdighet
elever i behov av särskilt stöd
elever som ej når målen
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV