• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Education / Institutionen för pedagogik och didaktik (-2010)
  • Kandidatuppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Education / Institutionen för pedagogik och didaktik (-2010)
  • Kandidatuppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lust att lära – möjlighet att lyckas? En studie om år 3 elevernas möjligheter nå målen i matematik

Sammanfattning
Syfte: Undersökningen handlar om att ta reda på om eleverna i år 3 får med sig goda grunder i aritmetik. Grunder som skall ge eleven möjlighet att framledes nå målen för matematik i år 9. Syftet är att kartlägga grunderna inom aritmetik för år 3, samt undersöka vilka faktorer som styr och påverkar undervisningen. Med utgångspunkt i ovan nämnda, analysera om eleverna i år 3 i en västsvensk kommundel har rimliga förutsättningar att nå målen för år 3 i matematik inom området aritmetik. Syfte leder fram till följande forskningsfråga: Har eleverna i år 3 i en given västsvensk kommundel, rimliga förutsättningar att nå målen för år 3 i matematik inom området aritmetik, utifrån de ramar som påverkar undervisningen? Teori: Den teori som ligger till grund för kartläggningen är didaktisk ämnesteori för matematik, vilken behandlas i litteraturgenomgången. Ramfaktorteorin som även den behandlas i litteraturgenomgången har legat till grund för analys av de faktorer som påverkar undervisningen. Metod: För att kunna svara på undersökningens fråga om elever i år tre har rimliga förutsättningar att nå målen i aritmetik, behöver undersökningens design bygga på kompletterande metoder. Dessa metoder var kartläggning av elevers kunskaper inom aritmetik samt intervjuer med elevernas rektorer. Med rimliga förutsättningar avses här de kunskaper och strategier eleverna har uppnått inom aritmetiken samt de ramar som styr och påverkar undervisningen. Kartläggningen genomfördes med hjälp av Skolverkets nyframtagna diagnosbank för matematik, Diamant, (se litteraturgenomgång). Analysen av elevernas ämneskunskaper utgår från en didaktisk ämnesteori för matematik, medan hermeneutik ligger till grund för tolkning av såväl resultat som intervjuer. Resultat: Kartläggningen visar att en stor andel av kommundelens år tre elever inte har kunskaper i aritmetik motsvarande målen för år tre i matematik. Kunskaper som är viktiga för det fortsatta lärandet i ämnet. I analysen av intervjuerna framkom det att de flesta av rektorerna inte anser eleverna har rimliga förutsättningar att nå ovan nämnda mål utifrån de ramar som påverkar undervisningen.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/19740
Samlingar
  • Kandidatuppsatser
Fil(er)
gupea_2077_19740_1.pdf (586.9Kb)
Datum
2009-04-02
Författare
Magnusson, Christina
Nyckelord
didaktisk ämnesteori
ramfaktorteori
grundläggande aritmetik
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV