• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skolutveckling och konkurrens, vänner eller fiender? En studie av skolutveckling och konkurrenssituationen i kommunala gymnasieskolor

Sammanfattning
Sammanfattning: Denna kvalitativa studie tar sin utgångspunkt i intervjuer med verksamhetschefer på fem kommunala gymnasieskolor. Skolan kan idag betraktas så som en aktör på en konkurrensutsatt marknad där den skolpeng som medföljer varje elev blir en vikig del av en skolas årliga budget. De olika styrdokument som finns tillhanda formulerar en uppfattning om skolan så som en självutvecklande organisation där varje skola skall bedriva ett utvecklingsarbete. Begreppet skolutveckling är ett ord med en flerfaldig betydelse. Inom ramen för detta arbete handlar begreppet skolutveckling om att allt som sker i skolan skall syfta till positiva förändringar i klassrummet som gör att fler elever uppnår de uppsatta målen. Syftet med studien är att undersöka hur verksamhetschefer resonerar kring skolutveckling och konkurrens mellan gymnasieskolor. Vi har också valt att undersöka huruvida informanterna uppfattar att det finns ett motsatsförhållande mellan att bedriva lokal skolutveckling och att skolan agerar som en aktör på en konkurrensutsatt marknad. Studien bygger på samtalsintervjuer som kom att utgöra en betydande del av materialet. Utöver detta har vi använt relevant forskning inom forskningsfältet som utgörs av både böcker, artiklar och avhandlingar. Utifrån begreppet skolkultur lyckas vi visa att skolutveckling handlar om att göra ett samlat grepp om hela skolans verksamhet för att på så sätt bli en framgångsrik skola. Vi använder oss också av Bourdieus utvecklingssociologiska teori för att beskriva vad ett gott rykte är och förklara varför ett gott rykte är helt avgörande för en gymnasieskola i dagens konkurrenssituation. Vi tittar även närmare på att dagens konkurrenssituation verkar leda till att skolans geografiska placering blir allt viktigare och att vi får mer homogena elevgrupper i gymnasieskolan. 1
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/19888
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_19888_1.pdf (384.1Kb)
Datum
2009
Författare
Gustavsson, Andreas
Mjölnevik, Martin
Nyckelord
Gymnasieskola
skolutveckling
konkurrens,
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV