• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skolutveckling och konkurrens, vänner eller fiender? En studie av skolutveckling och konkurrenssituationen i kommunala gymnasieskolor

Abstract
Sammanfattning: Denna kvalitativa studie tar sin utgångspunkt i intervjuer med verksamhetschefer på fem kommunala gymnasieskolor. Skolan kan idag betraktas så som en aktör på en konkurrensutsatt marknad där den skolpeng som medföljer varje elev blir en vikig del av en skolas årliga budget. De olika styrdokument som finns tillhanda formulerar en uppfattning om skolan så som en självutvecklande organisation där varje skola skall bedriva ett utvecklingsarbete. Begreppet skolutveckling är ett ord med en flerfaldig betydelse. Inom ramen för detta arbete handlar begreppet skolutveckling om att allt som sker i skolan skall syfta till positiva förändringar i klassrummet som gör att fler elever uppnår de uppsatta målen. Syftet med studien är att undersöka hur verksamhetschefer resonerar kring skolutveckling och konkurrens mellan gymnasieskolor. Vi har också valt att undersöka huruvida informanterna uppfattar att det finns ett motsatsförhållande mellan att bedriva lokal skolutveckling och att skolan agerar som en aktör på en konkurrensutsatt marknad. Studien bygger på samtalsintervjuer som kom att utgöra en betydande del av materialet. Utöver detta har vi använt relevant forskning inom forskningsfältet som utgörs av både böcker, artiklar och avhandlingar. Utifrån begreppet skolkultur lyckas vi visa att skolutveckling handlar om att göra ett samlat grepp om hela skolans verksamhet för att på så sätt bli en framgångsrik skola. Vi använder oss också av Bourdieus utvecklingssociologiska teori för att beskriva vad ett gott rykte är och förklara varför ett gott rykte är helt avgörande för en gymnasieskola i dagens konkurrenssituation. Vi tittar även närmare på att dagens konkurrenssituation verkar leda till att skolans geografiska placering blir allt viktigare och att vi får mer homogena elevgrupper i gymnasieskolan. 1
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/19888
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_19888_1.pdf (384.1Kb)
Date
2009
Author
Gustavsson, Andreas
Mjölnevik, Martin
Keywords
Gymnasieskola
skolutveckling
konkurrens,
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV