• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kan man odla intelligens i skolan? Ett arbete om betydelsen av kognitiv acceleration inom fysik- och matematikundervisning

Abstract
Syfte: Syftet med arbetet var att undersöka betydelsen av kognitiv acceleration inom fysik- och matematikundervisning. Huvudfrågor: Kan man odla intelligens i skolan? Hur går det till? Metod: Den huvudsakligt använda metoden är litteratursökning. Genom att studera forskningsrön om kognitiv acceleration och kognitiva konflikter besvarades undersökningens frågor. Dessutom gjordes en enkätundersökning där fysik- och matematiklärare på gymnasiet och högstadiet redogjorde för sin inställning till stimulerande av intelligens i skolan. Material: Forskning inom ramen för CAME-projektet användes för att besvara frågeställningar om kognitiv acceleration. I undersökningen av kognitiva konflikter och sokratisk metod användes forskning som härrör från universitetet i Plymouth, bland annat från Stuart Rowlands och John Berry. Resultat: Det finns forskningsrön som pekar mot att begreppet ”intelligens” svarar mot något som existerar. Det är en central, kognitiv färdighet som kan påverkas och stimuleras genom undervisning. En undervisningsmetod för att påverka intelligensen och låta den växa är sokratisk frågemetod, som använder kognitiva konflikter för att stimulera elevers intelligens. Detta perspektiv på kognitiv utveckling kan förankras i kunskapsteorier härrörande från Piaget och Vygotskij. Betydelse för läraryrket: I den senaste läroplanen för gymnasiet finner man nästan inget om ”odlande av intelligens”. Om framtida forskning bekräftar den centrala intelligensens existens och formbarhet kan det få intressanta följder. Då borde flertalet lärare inte bara undervisa i sitt ämnesområde, utan också se ämnesområdet som ett sätt att träna elevers intelligens. 1
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/20006
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_20006_1.pdf (264.7Kb)
Date
2009
Author
Lindström, Mattias
Keywords
Intelligens
kognitiva konflikter
kognitiv accele
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV