• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kan man odla intelligens i skolan? Ett arbete om betydelsen av kognitiv acceleration inom fysik- och matematikundervisning

Sammanfattning
Syfte: Syftet med arbetet var att undersöka betydelsen av kognitiv acceleration inom fysik- och matematikundervisning. Huvudfrågor: Kan man odla intelligens i skolan? Hur går det till? Metod: Den huvudsakligt använda metoden är litteratursökning. Genom att studera forskningsrön om kognitiv acceleration och kognitiva konflikter besvarades undersökningens frågor. Dessutom gjordes en enkätundersökning där fysik- och matematiklärare på gymnasiet och högstadiet redogjorde för sin inställning till stimulerande av intelligens i skolan. Material: Forskning inom ramen för CAME-projektet användes för att besvara frågeställningar om kognitiv acceleration. I undersökningen av kognitiva konflikter och sokratisk metod användes forskning som härrör från universitetet i Plymouth, bland annat från Stuart Rowlands och John Berry. Resultat: Det finns forskningsrön som pekar mot att begreppet ”intelligens” svarar mot något som existerar. Det är en central, kognitiv färdighet som kan påverkas och stimuleras genom undervisning. En undervisningsmetod för att påverka intelligensen och låta den växa är sokratisk frågemetod, som använder kognitiva konflikter för att stimulera elevers intelligens. Detta perspektiv på kognitiv utveckling kan förankras i kunskapsteorier härrörande från Piaget och Vygotskij. Betydelse för läraryrket: I den senaste läroplanen för gymnasiet finner man nästan inget om ”odlande av intelligens”. Om framtida forskning bekräftar den centrala intelligensens existens och formbarhet kan det få intressanta följder. Då borde flertalet lärare inte bara undervisa i sitt ämnesområde, utan också se ämnesområdet som ett sätt att träna elevers intelligens. 1
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/20006
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_20006_1.pdf (264.7Kb)
Datum
2009
Författare
Lindström, Mattias
Nyckelord
Intelligens
kognitiva konflikter
kognitiv accele
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV