”Plötsligt händer det!” Arbetstillfredsställelse hos lärare som arbetar med elever med autism och utvecklingsstörning.
Abstract
Syfte: Vad upplever lärare som arbetar med elever med autism och utvecklingsstörning,
ger dem arbetstillfredsställelse?
Teori: Furnham (2005), Kaufmann och Kaufmann (2005) beskriver arbetstillfredsställelse
som ett komplext begrepp. Åteg, Hedlund och Pontén (2004) menar
att man måste använda sig av fler modeller när man försöker förstå fenomenet.
Fler av modellerna som använts i undersökningen har gemensamt att
man anser stöd och bekräftelse från kollegor som viktiga faktorer för upplevelsen
av arbetstillfredsställelse. Ytterligare en faktor är möjlighet att utvecklas
inom yrket. Lendahls och Runesson (1996) har i ett arbete
undersökt om det finns gemensamma moment i undervisningen som gör att
lärare lär sig av den och utvecklas i sitt arbete. De kom fram till att lärare
som trivs med undervisning reflekterar över hur undervisningen ser ut. Lärarna
lyfter sig från det uppenbara, ifrågasätter förgivettaganden och de försöker
förstå hur eleven tänker och lär sig.
Metod: Undersökningen är kvalitativ och genomfördes med hjälp av intervjuer. Undersökningsgruppen
bestod av tre lärare.
Resultat: Det var först och främst undervisningen som gav lärarna arbetstillfredsställelse.
Stöd och bekräftelse från ledning, kollegor och föräldrar var även viktiga
faktorer. För att utveckla undervisningen diskuterade lärarna både med
kollegor och rektor. De reflekterade över vad som hänt i klassrummet, hur
de kunde förstå det, hur de trodde att eleverna uppfattade situationen och
hur lärarna skulle kunna förändra undervisningen för att ge eleverna möjligheter
att nå nya mål. Denna kreativa och utforskande process, som alltså
skedde ihop med övrig personal, gav lärarna arbetstillfredsställelse. Resultatet
överensstämmer med Lendahls och Runesson (1996) forskning om hur
lärare kan lära sig av sin egen undervisning.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009-04-09Author
Weldeborn, Paula
Keywords
arbetstillfredsställelse
undervisning
autism
Language
swe