• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur pedagoger ser på elevers språk och matematiksvårigheter

Abstract
Titel: Hur pedagoger ser på elevers språk och matematiksvårigheter - en studie om pedagogernas uppfattning av allmänna och specifika matematiksvårigheter hos elever med annan bakgrund än svenska. Termin och år: Höstterminen 2008 Författare: Maryam Nejad Masoum Kursansvarig institution: Sociologiska institutionen Handledare: Monica Haraldsson Sträng & Åke Lennar Examinator: Rita Foss Lindblad Rapportnummer: HT-08-2611-050 Nyckelord: Nyanlända elever, allmänna och specifika matematiksvårigheter Sammanfattning: Syfte: Studiens syfte är att ta reda på vad pedagogerna i min studie vet om nyanlända elevers allmänna och specifika matematiksvårigheter när dessa elever kommer från ett annat land, har en annan skolkultur och inte behärskar svenska. Jag vill också veta vad matematiksvårigheterna beror på, är det språksvårigheter eller finns det andra bakomliggande orsaker? Vidare så vill jag veta vilka resurser det finns att tillgå i pedagogernas skolor för att hjälpa dessa elever med matematiksvårigheter. På vilket sätt pedagogerna kan kommunicera med sina elever och hur eleverna fungerar sinsemellan, är också en del av studiens syfte. Jag vill också undersöka vad forskning och erfarenhet säger om allmänna respektive specifika matematiksvårigheter. Frågeställningar - Vilka uppfattningar har pedagogerna i min studie beträffande begreppet matematiksvårigheter? - Vilka faktorer tror pedagogerna ligger till grund, för elevers inlärningsförmåga i matematik när dessa elever inte behärskar svenska språket? - På vilket sätt hjälper pedagogerna elever med allmänna respektive specifika matematiksvårigheter när det inte finns kommunikation mellan pedagogerna och eleverna? - Vilka resurser finns i pedagogernas skolor för att hjälpa dessa elever?
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/20066
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_20066_1.pdf (328.2Kb)
Date
2009
Author
Nejad Masoum, Maryam
Keywords
Nyanlända elever
allmänna och specifika matematiksvårigheter
Publication type
other
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV