• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur pedagoger ser på elevers språk och matematiksvårigheter

Sammanfattning
Titel: Hur pedagoger ser på elevers språk och matematiksvårigheter - en studie om pedagogernas uppfattning av allmänna och specifika matematiksvårigheter hos elever med annan bakgrund än svenska. Termin och år: Höstterminen 2008 Författare: Maryam Nejad Masoum Kursansvarig institution: Sociologiska institutionen Handledare: Monica Haraldsson Sträng & Åke Lennar Examinator: Rita Foss Lindblad Rapportnummer: HT-08-2611-050 Nyckelord: Nyanlända elever, allmänna och specifika matematiksvårigheter Sammanfattning: Syfte: Studiens syfte är att ta reda på vad pedagogerna i min studie vet om nyanlända elevers allmänna och specifika matematiksvårigheter när dessa elever kommer från ett annat land, har en annan skolkultur och inte behärskar svenska. Jag vill också veta vad matematiksvårigheterna beror på, är det språksvårigheter eller finns det andra bakomliggande orsaker? Vidare så vill jag veta vilka resurser det finns att tillgå i pedagogernas skolor för att hjälpa dessa elever med matematiksvårigheter. På vilket sätt pedagogerna kan kommunicera med sina elever och hur eleverna fungerar sinsemellan, är också en del av studiens syfte. Jag vill också undersöka vad forskning och erfarenhet säger om allmänna respektive specifika matematiksvårigheter. Frågeställningar - Vilka uppfattningar har pedagogerna i min studie beträffande begreppet matematiksvårigheter? - Vilka faktorer tror pedagogerna ligger till grund, för elevers inlärningsförmåga i matematik när dessa elever inte behärskar svenska språket? - På vilket sätt hjälper pedagogerna elever med allmänna respektive specifika matematiksvårigheter när det inte finns kommunikation mellan pedagogerna och eleverna? - Vilka resurser finns i pedagogernas skolor för att hjälpa dessa elever?
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/20066
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_20066_1.pdf (328.2Kb)
Datum
2009
Författare
Nejad Masoum, Maryam
Nyckelord
Nyanlända elever
allmänna och specifika matematiksvårigheter
Publikationstyp
other
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV