Hur pedagoger ser på elevers språk och matematiksvårigheter
Sammanfattning
Titel: Hur pedagoger ser på elevers språk och matematiksvårigheter - en studie om
pedagogernas uppfattning av allmänna och specifika matematiksvårigheter hos elever med
annan bakgrund än svenska.
Termin och år: Höstterminen 2008
Författare: Maryam Nejad Masoum
Kursansvarig institution: Sociologiska institutionen
Handledare: Monica Haraldsson Sträng & Åke Lennar
Examinator: Rita Foss Lindblad
Rapportnummer: HT-08-2611-050
Nyckelord: Nyanlända elever, allmänna och specifika matematiksvårigheter
Sammanfattning:
Syfte: Studiens syfte är att ta reda på vad pedagogerna i min studie vet om nyanlända elevers
allmänna och specifika matematiksvårigheter när dessa elever kommer från ett annat land, har
en annan skolkultur och inte behärskar svenska. Jag vill också veta vad
matematiksvårigheterna beror på, är det språksvårigheter eller finns det andra bakomliggande
orsaker? Vidare så vill jag veta vilka resurser det finns att tillgå i pedagogernas skolor för att
hjälpa dessa elever med matematiksvårigheter. På vilket sätt pedagogerna kan kommunicera
med sina elever och hur eleverna fungerar sinsemellan, är också en del av studiens syfte. Jag
vill också undersöka vad forskning och erfarenhet säger om allmänna respektive specifika
matematiksvårigheter.
Frågeställningar
- Vilka uppfattningar har pedagogerna i min studie beträffande begreppet
matematiksvårigheter?
- Vilka faktorer tror pedagogerna ligger till grund, för elevers inlärningsförmåga i
matematik när dessa elever inte behärskar svenska språket?
- På vilket sätt hjälper pedagogerna elever med allmänna respektive specifika
matematiksvårigheter när det inte finns kommunikation mellan pedagogerna och
eleverna?
- Vilka resurser finns i pedagogernas skolor för att hjälpa dessa elever?
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Samlingar
Fil(er)
Datum
2009Författare
Nejad Masoum, Maryam
Nyckelord
Nyanlända elever
allmänna och specifika matematiksvårigheter
Publikationstyp
other
Språk
swe