• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Magisteruppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Magisteruppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att använda och förstå en ordbok – en undersökning av ordboksanvändning hos några avancerade inlärare av svenska som andraspråk

Sammanfattning
Denna uppsats handlar om ordboksbeteende och ordboksanvändning hos avancerade inlärare av svenska som främmande språk och andraspråk. Arbetets syfte är att få ökad insikt om hur avancerade inlärare väljer, använder och upplever ordböcker som hjälpmedel och redskap i sina studier, och i fall ordboksaktiviteter upplevs påverka deras ordinlärning. I en teoretisk bakgrund redogörs för tidigare forskning inom området, med fokus på redogörelser av olika typer av ordböcker, samt tidigare undersökningar om ordboksanvändning både inom svenskt och andra språkområden. Som undersökningsmetod används intervjuer med totalt fem avancerade inlärare av svenska. Frågorna som ställs till informanterna handlar till stor del om deras erfarenheter, uppfattning och syn på ordböcker som hjälpmedel samt den egna ordboksanvändningen. Resultatet visar att de flesta av informanterna anser det bäst att använda enspråkiga svenska ordböcker, och att de själva dagligen använder en eller flera sådana. Vid val av en ordbok beaktas flera olika faktorer, som användarvänligheten, priset och lärarrekommendationen. Majoriteten är nöjda med sina val av ordböcker och ordböckerna används både vid läsning och skrivning, och den vanligaste orsaken till användning är för att ta reda på den korrekta användningen av ett ord. Det är sällan informanterna upplever att de inte hittar den sökta informationen, men när det händer handlar det oftast om att det sökta ordet inte återfinns som uppslagsord. Endast en av informanterna har haft undervisning i ordboksanvändning, och samtliga refererar sällan eller aldrig till användaranvisningen i sin ordbok. Informanterna reflekterar inte särskilt mycket över hur ordböckerna bättre skulle kunna utnyttjas. Däremot finns det flera önskemål om en bra ordbok, som ska innehålla bra och tydliga förklaringar samt grammatiska uppgifter som angivelser av genus.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/20501
Samlingar
  • Magisteruppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
Fil(er)
gupea_2077_20501_1.pdf (911.0Kb)
Datum
2009-06-25
Författare
Tsukanaka, Maiko
Nyckelord
avancerade inlärare
ordböcker
ordboksanvändning
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV