OrdiL – en korpusbaserad kartläggning av ordförrådet i läromedel för grundskolans senare år
Abstract
Ordförrådet i skolans läromedel kan vara en stor stötesten för många
flerspråkiga elever. Att tillägna sig de ord och fraser som krävs för
att förstå det som står i läroböckerna i olika ämnen kan lätt te sig
som en oöverstiglig uppgift. Behovet av en effektiv och systematisk
språkundervisning i detta avseende är därför stort. I denna rapport
redovisas arbetet i ett projekt som syftar till att kartlägga ordförrådet i
vanliga läroböcker i NO, SO och matematik för grundskolans senare
år. Tanken är att en sådan inventering på olika sätt kan underlätta
arbetet med att bygga upp ett adekvat, skolrelaterat ordförråd och vara
till stor hjälp för både lärare och elever – inte minst när det gäller att
veta vilka ord som är vanliga och viktiga i läroböckerna och därför
nödvändiga att kunna.
Publisher
Institutet för svenska som andraspråk
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Lindberg, Inger
Johansson Kokkinakis, Sofie
Järborg, Jerker
Holmegaard, Margareta
Keywords
ROSA
svenska som andraspråk
Publication type
report
ISSN
1403-1353
Series/Report no.
ROSA
8
Language
swe