Show simple item record

dc.contributor.authorLindberg, Inger
dc.contributor.authorJohansson Kokkinakis, Sofie
dc.contributor.authorJärborg, Jerker
dc.contributor.authorHolmegaard, Margareta
dc.date.accessioned2009-06-25T08:46:10Z
dc.date.available2009-06-25T08:46:10Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.issn1403-1353
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/20503
dc.description.abstractOrdförrådet i skolans läromedel kan vara en stor stötesten för många flerspråkiga elever. Att tillägna sig de ord och fraser som krävs för att förstå det som står i läroböckerna i olika ämnen kan lätt te sig som en oöverstiglig uppgift. Behovet av en effektiv och systematisk språkundervisning i detta avseende är därför stort. I denna rapport redovisas arbetet i ett projekt som syftar till att kartlägga ordförrådet i vanliga läroböcker i NO, SO och matematik för grundskolans senare år. Tanken är att en sådan inventering på olika sätt kan underlätta arbetet med att bygga upp ett adekvat, skolrelaterat ordförråd och vara till stor hjälp för både lärare och elever – inte minst när det gäller att veta vilka ord som är vanliga och viktiga i läroböckerna och därför nödvändiga att kunna.en
dc.format.extent177 sidoren
dc.language.isosween
dc.publisherInstitutet för svenska som andraspråken
dc.relation.ispartofseriesROSAen
dc.relation.ispartofseries8en
dc.subjectROSAen
dc.subjectsvenska som andraspråken
dc.titleOrdiL – en korpusbaserad kartläggning av ordförrådet i läromedel för grundskolans senare åren
dc.typeTexten
dc.type.svepreporten
dc.contributor.organizationGöteborgs universiteten


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record