dc.contributor.author | Lindberg, Inger | |
dc.contributor.author | Johansson Kokkinakis, Sofie | |
dc.contributor.author | Järborg, Jerker | |
dc.contributor.author | Holmegaard, Margareta | |
dc.date.accessioned | 2009-06-25T08:46:10Z | |
dc.date.available | 2009-06-25T08:46:10Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.identifier.issn | 1403-1353 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/20503 | |
dc.description.abstract | Ordförrådet i skolans läromedel kan vara en stor stötesten för många
flerspråkiga elever. Att tillägna sig de ord och fraser som krävs för
att förstå det som står i läroböckerna i olika ämnen kan lätt te sig
som en oöverstiglig uppgift. Behovet av en effektiv och systematisk
språkundervisning i detta avseende är därför stort. I denna rapport
redovisas arbetet i ett projekt som syftar till att kartlägga ordförrådet i
vanliga läroböcker i NO, SO och matematik för grundskolans senare
år. Tanken är att en sådan inventering på olika sätt kan underlätta
arbetet med att bygga upp ett adekvat, skolrelaterat ordförråd och vara
till stor hjälp för både lärare och elever – inte minst när det gäller att
veta vilka ord som är vanliga och viktiga i läroböckerna och därför
nödvändiga att kunna. | en |
dc.format.extent | 177 sidor | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.publisher | Institutet för svenska som andraspråk | en |
dc.relation.ispartofseries | ROSA | en |
dc.relation.ispartofseries | 8 | en |
dc.subject | ROSA | en |
dc.subject | svenska som andraspråk | en |
dc.title | OrdiL – en korpusbaserad kartläggning av ordförrådet i läromedel för grundskolans senare år | en |
dc.type | Text | en |
dc.type.svep | report | en |
dc.contributor.organization | Göteborgs universitet | en |