Genreskrivande i wiki-form: En studie av ett skrivprojekt i grundskolan
Genre writing on a wiki: A study of a writing project in the elementary school
Sammanfattning
I en allt mer digitaliserad värld och med ett vidgat textbegrepp, som ställer ökade krav på
läsare och skribenter krävs nya verktyg för att stödja lärandet. Den här uppsatsen undersöker
vad en wiki, ett av många Web 2.0 verktyg, kan tillföra till ett skrivprojekt med genren
faktatexter i fokus. Studien har ett sociokulturellt perspektiv och är inspirerad av
designforskning, en del av etnografisk forskningspraxis. Arbetet har begränsats till att följa
en klass arbete under cirka två månader. Intresset har, förutom på wikins för- och nackdelar,
legat på interaktionen mellan eleverna, lärarnas handledning och på det arbetssätt som
lärarna designat för klassen. Slutsatsen av studien är att wikin tillfört en publik, underlättat
lärarnas hanterande av elevernas alster och genom wikins diskussionsfunktion introducerat
eleverna i akademiskt skrivande.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2009-06-29Författare
Karlenäs, Mio
Serie/rapportnr.
Report/Department of Applied Information Technology
2009:049
Språk
swe