• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Education / Institutionen för pedagogik och didaktik (-2010)
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Education / Institutionen för pedagogik och didaktik (-2010)
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Från dagis till förskola, vad gör skillnad? En studie om lärares utsagor om förskolans verksamhet över tid

Abstract
Studien belyser förskolans utveckling över tid i ett sociokulturellt perspektiv, med fokus från 1970-talet fram tills idag (2009). Syftet med studien är att analysera och diskutera vilka betydelsefulla aspekter av förskolans verksamhet som lärarna uttrycker i sina utsagor samt identifiera om och hur lärare anger några skillnader i verksamheten, i daghemmet förr och i förskolan nu. Studien är gjord efter kvalitativ metod med samtalet som grund. I lärarnas utsagor beskrivs skillnader som också framträder i de teoretiska perspektiven, pedagogiska idéer och i en historisk tillbakablick. Den bild som framträder tydligast är att förskolan idag har en annan syn på barnet. I dag är fokus på ett lärande barn som är aktivt och kunskapande i sin egen omvärld. Med läroplanen fick förskolan ett formellt erkännande som det första steget i det svenska skolsystemet med uppdraget att lägga grunden i ett livslångt lärande för de yngsta barnen. Förskolan kan ses som ett socialt avgränsat sammanhang där barnen lär sig tillsammmans med andra barn och vuxna i ett socialt samspel, i den lilla gruppen. De förändringar och den utveckling som skett under perioden, kan beskrivas, från daghemmet i går som präglades av ett synsätt där tillsyn och omsorg dominerade. Till en förskola idag där lärande och omsorg ses som varandras förutsättningar. Avslutningsvis görs en reflektion över hur vi kan avgränsa och förstå vad förskolan är idag och vilka utmaningar som verksamheten står inför. En av förskolans utmaningar kan vara att konstruera och utveckla ett eget yrkesspråk.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/21408
Collections
  • Kandidatuppsatser
View/Open
gupea_2077_21408_1.pdf (824.1Kb)
Date
2009-11-12
Author
Åkesson, Siv
Keywords
förskolan idag
barnets eget perspektiv
socialt samspel och delaktighet
lärande och omsorg
läroplan
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV