• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Education / Institutionen för pedagogik och didaktik (-2010)
  • Kandidatuppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Education / Institutionen för pedagogik och didaktik (-2010)
  • Kandidatuppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En kvalitativ studie av pedagogers uppfattningar om barns tvåspråkighetsutveckling

Sammanfattning
Syftet Syftet med studien belyser hur några lärare i en förskoleverksamhet resonerar om hinder och möjligheter när det gäller barns flerspråkighet. Följande frågeställningar är centrala i undersökningen: • Vilken syn på barns språkutveckling har pedagogerna? • Hur anser pedagogerna att man bäst utvecklar barns tvåspråkighet? Metod Undersökningen är kvalitativ, där datainsamlingsmetoden är halvstrukturerade intervjuar. Åtta stycken intervjuer med förskolepedagoger på två olika förskolor ligger till grund för undersökningen. Resultat Resultatet visar att alla de intervjuade pedagogerna anser att språk och språkutveckling är av stor betydelse och därför ges stor plats i verksamheten. Språklig stimulans i vardagen framhålls som extra viktigt. Pedagogerna framhåller att flerspråkighet och elever med annan bakgrund än det svenska ger alla möjligheter till att få kunskap om andra kulturer. Pedagogerna menar att de arbetar utifrån samma pedagogiska tänkande oavsett om barnen är flerspråkiga eller ej. De utgår från att olikheter barnen emellan är något naturligt i förskoleverksamheten. Pedagogerna är rörande överens om att mycket språklig stimulans i vardagen tillsammans med andra barn och vuxna. Pedagogerna nämner att det är positivt och intressant att få kunskap om andras kulturer och träffa människor från olika länder och att det är mycket givande för alla inblandade. Pedagogerna arbetar på samma sätt med alla barn i förskolan och de anser att det viktigaste är att barnen känner sig trygga.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/21461
Samlingar
  • Kandidatuppsatser
Fil(er)
gupea_2077_21461_1.pdf (185.8Kb)
Datum
2009-11-23
Författare
Ismail, Bekhal
Ismail, Susana
Serie/rapportnr.
Kandidatuppsats ULV
VT09-2611-08 U/V
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV