Läsförmåga och skönlitterär läsning. En litteraturstudie och en attitydstudie.
Abstract
Abstract
Titel: Läsförmåga och skönlitterär läsning en litteraturstudie och en attitydstudie
Arbetets art: Examensarbete (10 p)
Program: Lärarprogrammet, Göteborgs universitet
Institution: Sociologiska institutionen
Författare: Veronika Palm, Eleonor Sedin-Tegenmark, Mia Victor
Handledare: Lars-Erik (LEO) Olsson
Examinator: Margreth Hill
Datum: December 2005 (Rapportnummer: HT05-2611-021)
Antal sidor: 39
Sökord: Läsförståelse, läsa, läsförmåga, läslust, skönlitteratur.
Syfte
Flera studier påvisar att många svenska elever aldrig läser böcker och att elevernas läsförståelse har försämrats. I vår studie argumenterar vi för att skönlitterär läsning är ett verksamt medel för förbättrad läsförmåga. Frågeställningarna berör hur pedagogen, hemmet och lärandemiljön gynnar elevernas läslust, på vilka sätt skönlitterärt läsande förbättrar läsförståelsen samt vilka elevgrupper som är lättast att engagera i och som gynnas mest av att läsa skönlitteratur.
Metod
Vi gör en omsorgsfull litteraturgenomgång och en empirisk undersökning där vi genom enkät tar reda på verksamma pedagogers attityder kring ökad läsning av skönlitteratur.
Resultat
En total lärandemiljö med lättillgänglig litteratur och vuxna som är goda förebilder gynnar läslusten hos eleverna. Den ensamt viktigaste faktorn för ökad läsförståelse är att man läser mycket. Skönlitterära kvalitetstexter innehåller tomrum som eleverna kan tolka och på så sätt fylla ut vilket medför att läsförståelsen utvecklas. En förbättrad läsförståelse resulterar i ett större ordförråd och förbättrat studieresultat. Flickor läser betydligt mer än pojkar. Barn från ekonomiskt svaga hem och skolor med stora andelar elever med annat hemspråk har sämre utgångsläge och gynnas därför sannolikt mest av att läsa skönlitteratur.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2005Author
Palm, Veronika
Sedin Tegenmark, Eleonor
Victor, Mia
Keywords
läsförståelse
läsa
läsförmåga
läslust
skönlitteratur
Series/Report no.
ht05 2611-021
Language
sv